Ison-Britannian kilpailuviranomainen CMA on tänään vahvistanut jo aiemmin raportoidun vaatimuksensa, jonka mukaan aiemmin Facebookina tunnetun, Metaksi nimensä vaihtaneen yhtiön on myytävä puolisentoista vuotta sitten ostamansa GIF-palvelu GIPHY pois jollekin hyväksytylle ostajataholle.
Kilpailuviranomainen CMA (Competition and Markets Authority) aloitti tutkintansa kesäkuussa 2020 sen jälkeen, kun Facebook oli ostanut GIPHYn toukokuussa – raportoidusti jopa 400 miljoonalla dollarilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kyse on ensimmäisestä kaupasta, jonka peruuttamista CMA miltään teknologiajätiltä vaatii.
Elokuussa CMA teki asiassa jo alustavan päätöksen, jonka mukaan GIPHY olisi myytävä ja määräaika lopulliselle päätökselle oli huomiseen 1. joulukuuta mennessä.
Meta saattaa valittaa päätöksestä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Meta on aiemmin kertonut suunnittelevänsä Instagramin ja GIPHYn integraatiota. Tutkintansa yhteydessä kilpailuviranomainen antoi kesäkuussa 2020 rutiininomaisen määräyksen, joka kieltää tutkinnan alla olevaa yritystä sen aikana integroimasta ostamaansa kohdetta ja jatkamaan toimintaa, kuten kauppaa ei olisi vielä tehtykään.
GIPHYllä on käytännössä vain yksi merkittävä kilpailija, Googlen omistama Tenor. Mikäli Meta alkaisi sulauttaa GIPHyn Instagramiin ja muihin palveluihinsa, voisi GIF-valikoima muissa palveluissa supistua merkittävästi. Kilpailuviranomaisen mukaan tämä voisi ajaa käyttäjiä Metan palveluihin, joilla on jo hallitseva markkina-asema.
Ison-Britannian kilpailuviranomaisen mukaan Facebookin GIPHY-ostos on omiaan vähentämään kilpailua sosiaalisen median alustojen välillä ja diili on jo nyt poistanut GIPHYn potentiaalisen haastajan asemasta display-mainonnan markkinoilta.
Hiljattain kilpailuviranomainen CMA lätkäisi jo Facebookille yhteensä 50,5 miljoonan punnan eli vajaan 58,5 miljoonan euron sakot, koska Facebook ei kilpailuviranomaisen näkemyksen mukaan noudattanut riittävällä laajuudella sille annettua määräystä liittyen Facebookin vuonna 2020 tekemään GIPHY-yritysostoon. Osana prosessia kilpailuviranomainen vaati Facebookilta säännöllisiä päivityksiä, joissa sen piti kertoa määräyksen noudattamisesta. CMA:n mukaan Facebook on kuitenkin merkittävällä tavalla rajoittanut näiden päivitysten laajuutta huolimatta toistuvista varoituksista, mikä johti mittaviin sakkoihin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »