Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datan perusteella Black Friday -alennukset kasvoivat entisestään tänä vuonna. Samalla myös keinotekoisten alennusten määrä kuitenkin kasvoi edellisvuosista.
Hintaopas kertoo, että alennusten keskimääräinen alennusprosentti tänä vuonna oli -5,08 prosenttia, mikä kertoo paremmista alennuksista kuin minään aikaisempana vuotena. Lisäksi alennuksessa oli suurin määrä tuotteita tähän mennessä, sillä jopa 42 prosentilla tuotteista hinta laski. Noin neljäsosalla (23 prosenttia) tuotteita hinta sen sijaan nousi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Lukujen valossa meillä oli paras Black Friday koskaan. Samaan aikaan olemme kuitenkin saavuttaneet myös uuden ennätyksen keinotekoisten alennusten määrässä. Alennukset voivat näyttää siis erityisen hyviltä juuri siksi, että hintoja on pumpattu juuri alennusmyyntien alla. Jotta saisimme hidastettua keinotekoisten alennusten kasvua ja taattua aidosti hyvät alennukset, niin meille on äärimmäisen tärkeää saada kuluttajat ymmärtämään, etteivät alennukset aina ole välttämättä niin hyviä, miltä ne vaikuttavat. Myös kaupat, jotka tekevät tätä, pitäisi saada ymmärtämään, miten vahingollista tämä on. Keinotekoiset alennukset voivat heikentää ihmisten luottamusta alennusmyynteihin”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Black Friday -ostosten tekeminen hajaantui tänä vuonna pidemmälle aikavälille kuin aikaisempina vuosina alennusmyyntien käynnistyessä laajasti jo jopa Black Fridayta edeltävällä viikolla.
Kampanjoiden pitenemisestä huolimatta Hintaoppaan mukaan tuotteiden hakupiikit osuivat tänäkin vuonna varsinaiselle alennuspäivälle eli Black Fridaylle. Seuraavaksi suosituimpia ostospäiviä olivat Black Weekin maanantai ja torstai. Suosituimmat ajankohdat ostosten tekemiselle olivat 8.00 ja 9.00 välillä Black Friday -aamuna sekä 21.00 ja 22.00 välillä Black Fridayta edeltävänä torstai-iltana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintaoppaan mukaan perjantain haetuimmaksi tuotteeksi nousi Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB. Toiseksi haetuin tuote oli Apple AirPods Pro -kuulokkeet ja kolmanneksi suosituin Polar Ignite 2 -urheilukello. Parhaassa alennuksessa olivat tänä vuonna NHL 21 (PS4) -konsolipeli (-61 %), Nespresso Vertuo Next -espressokone (-46 %) ja Samsung C24RG50 24″ -näyttö (-40 %).
Suosituimmat tuotekategoriat olivat kuulokkeet, matkapuhelimet ja näytöt. Trendaavimmat kategoriat, eli tuotteet joiden suosio kasvoi eniten viime vuoden Black Fridayhyn verrattuna, olivat espressokoneet, lautapelit sekä vaellus- ja maastokengät.
Alla Hintaoppaan tilastot tämän vuoden Black Fridaysta.
Keskimääräinen alennusprosentti
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
2021: -5,08 %
2020: -4,01 %
2019: -4,48 %
Osuus tuotteista, joilla hinta laski
2021: 41,8 %
2020: 34,4 %
2019: 34,7 %
Osuus tuotteista, joilla hinta nousi
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
2021: 23,3 %
2020: 22 %
2019: 24 %
Keinotekoisten alennusten määrä
2021: 12,3 %
2020: 8,71 %
2019: 8,5 %
Suosituimmat ajat tehdä ostoksia
Black Friday -aamu klo 8.00 – 9.00
Torstai-ilta ennen Black Fridayta klo 21.00-22.00
Black Friday 2021: suosituimmat tuotekategoriat
- Kuulokkeet
- Matkapuhelimet
- Näytöt
Black Friday 2021: suosituimmat tuotteet
- Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB
- Apple AirPods Pro -kuulokkeet
- Polar Ignite 2 -urheilukello
- Apple AirPods (2nd Generation)
- AKG N700NC M2 -kuulokkeet
Black Friday 2021: trendaavimmat kategoriat (verrattuna viime vuoteen)
- Espressokoneet +182 %
- Lautapelit +104 %
- Vaellus- ja maastokengät +92 %
- Robotti-pölynimurit +86 %
- Takit +82 %
Hintaopas kerää kuluttajille yli 1000 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Palvelussa on noin 550 000 indeksoitua tuotetta ja 1 145 kauppaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »