Maksupalveluja tarjoava Klarna kertoo Black Friday -verkkokaupan lähteneen vauhdilla liikkeelle.
Klarnan omaan, 40 prosenttia Pohjoismaiden verkkokaupasta kattavaan ostodataan perustuvien tilastojen mukaan verkkokauppa Suomessa kasvoi peräti 1 322 prosenttia Black Fridayn ensimmäisen tunnin aikana perjantaina 26. marraskuuta kello 00-01 välisenä aikana verrattuna normaaliin päivään.
Koko viikon aikana (22.-25.11 marraskuuta) kasvua on ollut tähän mennessä keskimäärin 12 prosenttia verrattuna viime vuoden Black Weekiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Black Weekin aikana ahkerinten on shoppailtu Lapissa. Viime vuoden marraskuussa myyntivolyymit lähes nelinkertaistuivat (+378%) Black Fridayn aikana verrattuna normaaliin päivään marraskuussa ja ensimmäisen datan perusteella kasvu jatkuu tänä vuonna.
“Yli puolet suomalaisista uskoi käyttävänsä joulukautena eniten rahaa lahjoihin juuri Black Fridayna. Komponenttipulasta huolimatta verkkokaupat ovat kyenneet täyttämään varastojaan vaihtoehtoisilla tuotteilla, joten tänä vuonna pukinkontista löytyy aikaisempien vuosien tapaan erityisesti elektroniikkaa. ” Klarnan markkinointijohtaja Jannica Nyman kertoo. “Korona-ajan vauvabuumi näkyy myös selkeästi Suomen Black Friday tilastoissa, sillä lapsille suunnatut tuotteet ovat huomattavassa suosiossa verrattuna aikaisempiin vuosiin. Vaikuttaakin siltä, että erityisen monet perheet ovat käyttäneet tarjouksia hyödykseen tänä vuonna” Nyman jatkaa.
Suosituimpia Black Weekin tuotekategorioita ovat olleet Suomessa lapsille suunnatut tuotteet, elektroniikka sekä kauneuden ja terveyden tuotteet. Naiset ovat niin Suomessa kuin muissa Pohjoismaissa ostaneet selkeästi aktiivisemmin kuin miehet. Aktiivisin ikäryhmä löytyy 25-40 vuotiaista, tosin 18-24 vuotiaiden ostoaktiivisuus on kasvanut eniten verrattuna viime vuoteen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »