Hintavertailupalvelu Hintaoppaan data osoittaa, että Black Friday on kokonaisuudessaan vuoden edullisin ostospäivä, vaikka keskimääräinen alennusprosentti olikin viime vuonna vain 4 prosenttia. Tänä vuonna Black Fridayta vietetään perjantaina 26. marraskuuta.
Tässä on karu ero odotuksiin nähden, sillä Hintaoppaan ja Bilendin toteuttaman kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset odottavat keskimäärin 26 prosentin alennuksia. Tieto viime vuoden keskimääräisistä 4 prosentin Black Friday -alennuksista perustuu hintadataan 400 000 tuotteesta suomalaisissa kaupoissa Hintaopas-palvelussa 1. marraskuuta ja viime vuoden Black Fridayna 27. marraskuuta painotettuna tuotteiden suosiolla.
Yleisesti hintojen vaihtelu kiihtyy Hintaoppaan mukaan todella merkittävästi Black Weekin aikana esimerkiksi lokakuuhun verrattuna. Suurelta kuulostavia alennusprosentteja luodaan myös keinotekoisesti: Hintaoppaan data osoittaa, että viime vuonna lähes joka kymmenennen (9 %) tuotteen hintaa nostettiin ensin 1. lokakuuta ja 24. marraskuuta välisenä aikana ja laskettiin sitten Black Fridayksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Näissä tapauksissa alennushintaa verrataan korotettuun hintaan, mikä saa alennuksen kuulostamaan isommalta kuin se todellisuudessa on. Alennusprosenttien sijaan kuluttajien kannattaakin verrata tuotteen hintaa muiden kauppojen hintoihin sekä tarkistaa tuotteen hintahistoria ja hinnanvaihtelut välttääkseen valealennuksia”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Black Friday on kaikesta huolimatta muihin suosittuihin alepäiviin verrattuna vuoden halvin ostospäivä: esimerkiksi tapaninpäivänä keskimääräinen alennusprosentti oli 2,4 prosenttia ja sinkkupäivänä 0,6 prosenttia, kun Black Fridayna se oli siis 4 prosenttia. Viime vuonna kolmanneksella tuotteista (34 %) hinta laski Black Fridayna, mutta viidenneksellä tuotteista (22 %) hinnat nousivat verrattuna marraskuun alkuun. 17 prosentilla tuotteista hinta laski yli 10 prosentilla ja näiden tuotteiden keskimääräinen alennus oli -23 prosenttia.
“Vaikka Black Fridayna löytyy hyviäkin tarjouksia, kaikki ei ole silloin edullisempaa. Pieni keskimääräinen alennusprosentti selittyy sillä, että vaikka kolmanneksella tuotteista hinta laski, niin joka viidettä tuotetta sai Black Fridayta edullisempaan hintaan marraskuun alussa. Hintavertailu on suurina alennuspäivinä erityisen tärkeää”, Matinvesi-Bassett selvittää.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tämän vuoden Black Fridaysta on lupa odottaa yhdessä suhteessa poikkeuksellista, sillä etenkin elektroniikassa tuotteiden saatavuus voi olla tänä vuonna haastavaa komponentti- ja konttipulan vuoksi. Hintaoppaan varastodata kertoo, että tällä hetkellä kauppojen varastossa on 70 prosenttia Hintaoppaan listaamista tuotteista. Keskimääräistä heikompi varastosaatavuus on esimerkiksi matkapuhelimissa (66 %), pelikonsoleissa (54 %) ja näytönohjaimissa (14 %).
“Komponenttipulalla voi olla tänä vuonna merkittävä vaikutus Black Fridayn tarjousten laatuun ja aletuotteiden määrään, kun osaa perinteisesti suosituimmista tuotteista ei ole riittävästi tarjolla. Saatavuusongelmat vaikuttavat myös tuotekategorioiden keskihintoihin: matkapuhelimien keskihinta on noussut aikavälillä 1.–15. marraskuuta 29 euroa, pelikonsolien 68 euroa ja näytönohjainten peräti 501 euroa viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna”, Matinvesi-Bassett kertoo.
“Elektroniikka kiinnostaa perinteisesti aina eniten, mutta suunnitelmissa näkyvät myös korona-ajan vaikutukset. Vielä viime vuonna kolmanneksi suosituin tuotekategoria oli kauneus- ja terveystuotteet, mutta tänä vuonna halutaan sen sijaan löytää urheilu- ja ulkoilutuotteita. Yli puolet (52%) aikoo myös hankkia joululahjoja jo Black Friday -alennusmyynneistä”, Matinvesi-Bassett kertoo.
Tämän vuoden Black Fridayn suosituimmiksi tuotekategorioiksi Hintaopas ennustaa matkapuhelimia, pelikonsoleita ja kuulokkeita. Yksittäisistä tuotteista suurta suosiota povataan muun muassa Apple iPhone 12 Mini 64GB -puhelimelle ja Apple AirPods Pro -kuulokkeille sekä heikon saatavuuden Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB -pelikonsolille, joka on jatkuvasti Hintaoppaan haetuin tuote.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“Suosituimpia tuotteita kuitenkin harvoin saa Black Fridayna kaikkein edullisimpaan hintaan. Viime vuoden kymmenestä suosituimmasta tuotteesta 20 prosenttia oli edullisimmillaan Black Fridayna, mutta puolta tuotteista sai parempaan hintaan jonain muuna ajankohtana ja kolmannesta muinakin päivinä samaan hintaan kuin Black Fridayna”, Matinvesi-Bassett muistuttaa.
Hintaopas ennustaa: suosituimmat tuotteet Black Friday 2021
1. Apple iPhone 12 Mini 64GB
2. Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB
3. Apple AirPods Pro -kuulokkeet
4. Polar Ignite -urheilukello
5. Samsung QLED QE55Q80AATXXC -televisio
Hintaopas ennustaa: suosituimmat tuotekategoriat Black Friday 2021
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
1. Matkapuhelimet
2. Pelikonsolit
3. Kuulokkeet
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »