Applen toiminnasta on jälleen syntynyt pienimuotoinen kohu sen jälkeen, kun Forbes raportoi Applen ”salaisesti” ostavan Google-hakumainoksia ja mainoksia sosiaalisen median palveluissa eri sovelluskehittäjien App Store -sovelluksille.
Alkuperäisessä raportissa asia esitettiin erittäin negatiivisessa valossa. Tavoitteena Applen mainoksissa on tietenkin houkutella uusia maksavia tilaajia sovelluksille. Apple hyötyy App Storen kautta tehtävistä tilauksista ottamastaan 30 tai 15 prosentin komissiosta.
Osa sovelluskehittäjistä ei ole tyytyväisiä, sillä ne näkevät Applen toiminnan syövän niiden kannattavuutta. Kehittäjien markkinoidessa omia sovelluksiaan mainoksilla, voivat ne ohjata tekemään tilauksen omilla verkkosivuillaan, jolloin ne pääsevät pienemmillä kuluilla: tavallinen korttimaksujen vastaanottamisen kustannus on murto-osa Applen App Store -komissiotasosta. Nyt Apple osin kilpailee omilla mainoksillaan sovelluskehittäjien omien mainosten kanssa ja pyrkii ohjaamaan asiakkaat tekemään tilauksen sen App Storen kautta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alkuperäinen raportti pyrki esittämään Applen toiminnan salakähmäisenä, mutta Apple on jo ennättänyt myös kommentoimaan asiaa, muun muassa 9to5Mac-sivustolle. Apple on vahvistanut mainostavansa sovelluksia ja niiden tilauksia edellä kuvaillulla tavalla, mutta samalla todennut, ettei asiassa ole mitään poikkeavaa, uutta tai erikoista.
Applen mukaan se on harjoittanut App Store -sovellusten mainostamista yli viiden vuoden ajan, ja mainokset on tarkoitettu yksinkertaisesti markkinoimaan App Storen kautta jaeltavia tuotteita, aivan kuten esimerkiksi kauppaketjut mainostavat myymiään tuotteita.
Apple totesi myös, ettei toiminta ole tapahtunut ”salaisesti” tai ”hiljaisesti”, kuten alkuperäinen raportti väitti. Sen sijaan Applen mukaan se viestii mainostensa käytöstä säännöllisesti sovelluskehittäjien kanssa ja mainokset ovat Applen Developer Program -kehittäjäsopimuksen mukaisia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen mukaan tällä hetkellä aktiivisena sillä on mainoksia yli 100 kolmannen osapuolen sovellukselle esimerkiksi Googlen, YouTuben, TikTokin, Snapchatin ja Twitterin kautta.
Alkuperäisen Forbes-raportin mukaan Apple mainostaa muun muassa sovelluksia Babbel, Bumble, HBO, Masterclass, Plenty of Fish ja Tinder.
Kokonaisuutena Applen palveluliiketoiminta ja sen osana App Store -sovelluskaupasta kerättävät komissiot ovat olleet vahvassa kasvussa. Heinä-syyskuun tulosjulkistuksen yhteydessä Apple kertoi hallitsevansa jo 745 miljoonaa tilausta yhteenlaskettuna sen omiin palveluihin ja muiden kehittäjien App Store -sovelluksiin sekä sisältöihin. Tilausten määrä on noussut vuodessa 160 miljoonalla.
Applen ottama komissio App Storen kautta tehdyistä sovellusten tilauksista on 30 prosenttia ja 15 prosenttia yli vuoden jatkuneiden tilausten osalta. Lisäksi poikkeuksia ovat alle 1 miljoonan dollarin App Storesta vuodessa liikevaihtoa saavat sovelluskehittäjät, jotka voivat liittyä osaksi App Store Small Business Program -ohjelmaa ja laskea näin komission kaikesta myynnistään 15 prosenttiin sekä uutissisältö- ja videosovellukset, joille Apple tarjoaa myös kumppanuusohjelmaa, jossa houkuttimena on alempi 15 prosentin komissio heti tilausten alusta alkaen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »