Eilen 11. marraskuuta eli 11.11. vietettiin Singles’ Dayta eli maailman suurinta ostospäivää.
Sinkkujen juhlaksi brändätyn Singles’ Dayn laittoi aikanaan vuonna 2009 suurena tarjouspäivänä liikkeelle kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba, ja sittemmin Kiinan jättimäisen verkkomyynnin voimalla se on noussut koko maailman suurimmaksi vuotuiseksi ostospäiväksi ja laajentunut marraskuun tarjouskauden aloitusajankohtana myös muualle, muun muassa Suomeenkin.
Tänä vuonna Singles’ Dayn kasvu Alibaban itsensä osalta jäi kuitenkin alimmalle tasolleen ikinä. Yhteensä 11-päiväiseksi venytetyn kampanjan myynti kasvoi vain 8,5 prosenttia viime vuodesta jääden näin myös alle yleisten odotusten, kertoo muun muassa BBC.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myyntiä kertyi tästäkin huolimatta pelkästään Alibaban palvelujen kautta kampanjan aikana varsin valtava määrä: 540,3 miljardia juania eli 73 miljardia euroa. Lisäksi Singles’ Dayssa vahvasti mukana on tätä nykyä muutkin kiinalaiskaupat.
Osaltaan heikkoon myynnin kasvuun voi vaikuttaa sekin, ettei Alibaba tänä vuonna panostanut raportoidusti markkinointiin samanlaisella voimalla.
Lisäksi myös Suomessakin Singles’ Day -tarjouksissa on ollut havaittavissa niiden vaatimattomuus: tämänhetkinen komponenttipulasta johtuva tarjonnan heikkous monissa tuoteryhmissä, erityisesti elektroniikassa, mobiililaitteissa ja kodinkoneissakin, on tarkoittanut tarjousten jäämistä heikoiksi, kun tavaraa ei meinaa riittää tarpeeksi muutenkaan myytäväksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiinassa vaisusti kasvaneen Singles’ Dayn takana voi nähdä myös Kiinan hallinnon tämän vuoden aikana suorittamat toimet teknologia- ja verkkopalvelujättejä vastaan. Muun muassa Alibaba on ollut hallinnon silmätikkuna, sen toiminnalle on asetettu uusia rajoitteita ja se sai kotimaassaan myös yli 2 miljardin euron sakot markkina-asemansa väärinkäytöstä.
BBC:n mukaan Alibaban tämän vuoden Singles’ Day -kampanjassa tarkoituksena olikin parantaa kuvaa Alibabasta yhtiönä: muun muassa ympäristöystävällisiä tuotteita nostettiin enemmän esille ja tarjolla oli myös mahdollisuuksia hyväntekeväisyyteen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »