Viihdejätti Disneyn suoratoistopalvelulla Disney+:lla oli 2. lokakuuta 118,1 miljoonaa tilaajaa, Disney kertoi tulosjulkistuksensa yhteydessä.
Pari vuotta sitten ensimmäisillä markkinoilla julkaistun Disney+:n kasvu on viime kuukausina hidastunut selvästi. 3. heinäkuuta tilaajamäärä oli 116,0 miljoonaa, joten kolmessa kuukaudessa lokakuun alkupäiviin asti uusia tilaajia kertyi vain 2,1 miljoonaa kappaletta. Tätä edeltävä kolmen kuukauden jakso toi lisää tilaajia peräti 12,4 miljoonaa. Vuositasolla Disney+:n tilaajamäärän kasvu oli 60 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kilpailevista palveluista Netflixillä oli syyskuun lopussa 213,56 miljoonaa tilaajaa.
Disney+:n viime aikoina hidastuneeseen kasvuun löytyy kuitenkin selvä syykin: Disney+:n osaksi uusia sisältöjä julkaistiin viime kuukausien aikana vähemmän, mutta loppuvuonna uutta katseltavaa on tarjolla jälleen enemmän. Disney on ladannut monia julkaisuja osaksi 12. marraskuuta vietettävää Disney+ Day -päivää.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Osana Disney+ Day -päivää 12. marraskuuta palvelussa paljon ensi-iltoja. Esimerkiksi elokuvateattereissa vielä pyörivät Shang-Chi and The Legend of the Ten Rings, Jungle Cruise sekä uusi Yksin Kotona – Oma koti kullan kallis tulevat katseltavaksi Disney+:ssa.
Englanninkielisillä nimillä listattuna kaikki tulossa olevat ensi-illat ovat Original-sarja “Dopesick,” “Shang-Chi and The Legend of The Ten Rings,” “Jungle Cruise,” “Home Sweet Home Alone,” “Olaf Presents,” “Frozen Fever,” “Paperman,” “The Ballad of Nessie,” “Feast,” “Get a Horse!,” “The Little Matchgirl,” “Tick Tock Tale,” “Tangled Ever After,” “Ciao Alberto,” “The Simpsons in Plusaversary,” “The World According to Jeff Goldblum,” “Under the Helmet: The Legacy of Boba Fett,” “Marvel Studios’ 2021 Disney+ Day Special” ja “Entrelazados.”
Lisäksi tulossa on dokumentteja, kuten “The Making of Happier than Ever: A Love Letter to Los Angeles” Billie Eilishin Disney+:n elokuvamaisesta konserttikokemuksesta, ”Marvel Assembled: The Making of Shang-Chi and The Legend of The Ten Rings”, ”Marvel Studios Legends: Hawkeye.
Disney+ julkaistiin ensimmäisillä markkinoilla marraskuussa 2019. Suomessa palvelu avautui syyskuussa viime vuonna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alun perin Disney ilmoitti odotuksekseen 60-90 miljoonan tilaajamäärän saavuttamisen ensimmäisen viiden vuoden kuluessa, eli vasta vuonna 2024. Nämä odotukset palvelu murskasi totaalisella tavalla, ja sittemmin Disney päivitti odotuksensa tilikaudelle 2024, jolloin se odottaa Disney+:n tilaajamäärän yltävänkin nyt jo 230-260 miljoonaan. Samalla se kertoi jatkossa lisäävänsä sisältöpanostuksiaan merkittävästi.
Vuoden 2020 aikana myös Disney+:n kasvua ajoi vahvasti koronapandemia, mikä lisäsi kodeissa vietetyn ajan kasvua ja eri viihdepalvelujen, mukaan lukien Disney+:n, käyttöä.
Vaikka Disney+:n tilaajamäärän kasvu on ollut vaikuttavaa, on kuitenkin huomioitava osa Disney+:n tilaajista saaneen palvelun käytännössä ilmaiseksi tai kaupan päälle muiden palvelujen kyljessä. Näin on esimerkiksi Intiassa ja Yhdysvalloissakin, joissa Disney+ on ollut saatavilla Verizonin liittymäkylkiäisenä.
Disney+ on tarjolla DisneyPlus.comissa joko kuukausi- tai vuositilauksena. Suomessa palvelun hinta nousi 23. helmikuuta uuden Star-sisältöosion myötä aiemmasta 6,99 eurosta 8,99 euroon kuukaudessa ja 69,99 eurosta 89,90 euroon vuodessa uusille tilaajille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Disney+ on sisältänyt jo alusta alkaen kattavasti Disneyn omia Disney-, Pixar-, Marvel-, Star Wars ja National Geographic -sisältöjä, minkä lisäksi Disney-historian hahmoja esiintyy palvelussa omissa uusissa sarjoissaan ja lyhytelokuvissa. Lisäksi palvelussa on yksinoikeudella alkuperäistuotantoja: lukuisia elokuvia, sarjoja, dokumentteja ja vain palvelussa esitettäviä lyhytelokuvia.
Myöhempänä lisäyksenä osaksi Disney+:aa tullut Star-osio sisältää puolestaan Disneyn aikuisille suunnattuja sarjoja ja elokuvia, kun Disney+:n sisältö muuten on pääosin suunnattu koko perheelle.
Disney+ -suoratoistopalvelu on katsottavissa lähes kaikilla yleisimmillä mobiili- ja kytketyillä laitteilla, kuten pelikonsoleilla, suoratoistolaitteilla ja älytelevisioilla. Sisältöä voidaan katsella neljällä laitteella samanaikaisesti. Mainoksia Disney+ ei sisällä. Palvelu tukee myös useita samanaikaisia latauksia ja henkilökohtaisia suosituksia. Yhdellä tilauksella voi perustaa jopa seitsemän eri käyttäjäprofiilia. Vanhemmat voivat luoda lapsille myös oman profiilin, jossa on helposti navigoitava, lapsiystävällinen käyttöliittymä ja ikätasolle sopivaa sisältöä.
Disney+:n sisältävän Disneyn Direct-to-Consumer -liiketoimintasegmentin liikevaihto kasvoi nyt raportoidulla 2. lokakuuta päättyneellä vuosineljänneksellä 38 prosenttia vuodentakaisesta 4,560 miljardiin dollariin. Yksikön liiketappio kasvoi samalla 374 miljoonasta 630 miljoonaan dollariin. Yhdysvalloissa Disneyllä on Disney+:n lisäksi myös kaksi muuta suoratoistopalvelua, Hulu ja urheiluun keskittyvä ESPN+. Yhteensä Disneyn eri suoratoistopalveluilla on tilauksia jo 179 miljoonaa kappaletta.
Kokonaisuutena 2. heinäkuuta päättyvältä vuosineljännekseltä Disney teki 26 prosentin kasvulla vuotta aiempaan nähden 18,534 miljardin dollarin liikevaihdon ja liikevoitto jatkuvista toiminnoista oli 290 miljoonaa dollaria.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »