Honorilla on tänään suuri päivä. Brändi palaa itsenäisenä yhtiönä tänään älypuhelinmarkkinoille Euroopassa, mukaan lukien Suomessa.
Honor 50
- Android
- Lasi + muovi
- 6,57" AMOLED -näyttö
- Sormenjälkilukija näytössä
- 108 + 8 + 2 + 2 Mpiks. kamera
- Qualcomm Snapdragon 778G -piiri
- 4300 mAh akku
Sittemmin vuoden 2021 aikana itsenäistynyt Honor on tuonut kotimarkkinoilleen Kiinassa jo lukuisia älypuhelinmalleja, mutta globaalisti Honorin paluuta älypuhelinmarkkinoille saatiin odottaa aina tähän hetkeen lokakuun lopulle asti. Ensimmäisenä uutena Honor-älypuhelimena Suomessa saataville tulee alkaen 499 euron hinnalla Honor 50, josta voit lukea lisää puhelimen myyntiintulosta kertovasta uutisestamme sekä arvostelustamme.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lopulta Honor-älypuhelinlanseerauksiin Suomessa ehti tulla yli vuoden tauko sitten elo-syyskuun taitteessa 2020 lanseeratun Honor 9X Pron, jossa ei ollut Google-palveluja Yhdysvaltojen Huaweille asettamien rajoitusten vuoksi.
Nyt itsenäinen Honor on rajoituksista vapaa, ja globaaleilla markkinoilla sen uusista puhelimista, kuten Honor 50:stä, löytyvät jälleen esiasennettuna tutut Google-palvelut täysin normaaliin tapaan.
Suomi on tärkeä markkina Honorille
Honor syntyi aikanaan vuonna 2013 Huawein toiseksi brändiksi, joka oli suunnattu enemmän nuorelle kohderyhmälle. Aluksi Honorin myynti keskittyi myös vain sen omiin verkkokanaviin ennen jakelun laajentumista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suomen markkinoille Honor rantautui loppuvuodesta 2014 Honor 6 -älypuhelinmallin myötä ensimmäisten maiden joukossa Euroopassa.
Myöhemmin Honor 7:n ja sitä seuranneiden numerosarjan mallien Honor 8 / 9 / 10 / 20 -mallien sekä muiden älypuhelinten myötä Honor saavutti Suomessa merkittävän markkina-aseman, ja Honorin markkinaosuus Suomessa olikin ennen Huawein haasteita poikkeuksellisen korkea Euroopassa.
Nyt Honorin palatessa Euroopan älypuhelinmarkkinoille on jälleen Suomi mukana heti ensimmäisten maiden joukossa. Yksi syy tähän on eittämättä Honorin vahva historia Suomessa.
”Suomessa on vahva perusta, edelleen laaja käyttäjäkunta älypuhelimissa, eikä sovi unohtaa myöskään puettavien laitteidemme käyttäjiä”, kommentoi Honorin Suomen maajohtaja Hugo Hu Mobiili.fille. ”Olemme sitoutuneita jatkamaan menestyksekästä Honor-tarinaa täällä. Jatkamme rakentamista aiemmalle pohjalle jatkuvilla investoinneilla markkinointiin, myyntiin ja organisaatioon.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tarkempaa tietoa Honor-laitteiden käyttäjämääristä Suomessa Honor ei kerro, mutta globaalisti sillä on 200 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
Kotimarkkinoillaan Kiinassa on Honor on kuluvan vuoden aikana noussut kolmen suurimman älypuhelinbrändin joukkoon.
”Olemme luottavaisia globaalin markkinaosuutemme kasvuun tulevaisuudessa tuodessamme markkinoille innovatiivisia tuotteita ympäri maailman. Kiinassa markkinaosuutemme on jo pompannut takaisin historialliselta pohjatasolta 3 prosentista 16,2 prosenttiin”, kommentoi Hugo Hu. Erityisen vahvasti Honor-älypuhelimet ovat menestyneet Kiinassa verkkokaupassa.
”Vahva palautuminen Kiinan markkinoilla luo tietä paluullemme globaaleille älypuhelinmarkkinoille.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Honorin menestys Suomessa rakentuu tuotteidemme laadulle, jatkuville innovaatioille, kumppanien verkostolle sekä paikallisten tarpeiden hyvälle ymmärrykselle”, toteaa Honorin Suomen maajohtaja Hugo Hu.
Honorin ydintiimi Suomessa onkin säilynyt pitkälti ennallaan läpi vaikeampien aikojen, jolloin uusia älypuhelimia ei Honorilta nähty. Aiemmin vuoden 2021 aikana Honor on kuitenkin tuonut markkinoille esimerkiksi älykello-, aktiivisuusranneke- ja kuulokeuutuuksia.
Älypuhelinten lisäksi Honorilta on jatkossakin luvassa tuoteuutuuksia myös näissä muissa kategorioissa. ”Tuotelanseeraukset tulevat jatkumaan myös PC-tietokoneissa ja puettavissa tuotteissa lähitulevaisuudessa”, kuuluu Honor-pomon lupaus.
”Kameraominaisuudet, design ja laatu syitä ostaa Honor”
Honor palaa Suomen älypuhelinmarkkinoille Honor 50 -älypuhelinmallilla, jossa on muun muassa 6,57 tuuman kaareva AMOLED-näyttö 120 hertsin virkistystaajuudella, 108 megapikselin pääkamera ja 32 megapikselin etukamera, Qualcomm Snapdragon 778G -järjestelmäpiiri 5G-tuella sekä akun 66 watin pikalataus.
Mitkä ovat kolme tärkeintä asiaa miksi kuluttajan kannattaa ostaa Honor-puhelin?
”Kamera, premium-tason tyylikäs design ja luotettavuus sekä laatu”, vastaa Honor-pomo Hu Guo perustellen näitä pointteja eri Honor 50 -puhelimen ominaisuuksilla.
Kuvaamiseen Honor 50:ssä on panostettu muun muassa Monivideo-tilalla, joka mahdollistaa samanaikaisen videokuvaamisen esimerkiksi taka- ja etukameralla. Designissa puolestaan on tarkoitus erottua keveydellä ja ohuudella yhdistettynä huomiota herättäviin värivaihtoehtoihin.
”Laatu on yksi Honorin kolmesta strategisesta painopistealueesta, muut ovat innovointi ja palvelu. Jokaista Honor-älypuhelinta koskevat tiukat laatukontrollit ja niiden tulee läpäistä yli 400 tuotetestiä ja yli 20 globaalia sertifiointia ennen markkinoilletuloa.”
Aikanaan Huawein alla Honor-älypuhelimet olivat tunnettuja hieman edullisemmista hinnoistaan, ja myös itsenäinen Honor aikoo panostaa kohtuullisiin hintoihin.
”Kaikkien Honor-tuotteiden erottava tekijä on se, että ne ovat suunnattu heille, jotka haluavat parasta, mutta edullisella hinta-laatusuhteella.
Honorin yhteensä noin 10 000 työntekijästä yli puolet työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä neljässä eri keskuksessa ja yli 100 laboratoriossa ympäri maailman, ja itsenäistymisensä jälkeen Honor on jättänyt jo yli 5 500 uutta patenttihakemusta. Näillä kertomillaan luvuilla Honor haluaa korostaa teknologiakehitystään sekä työtään uusien innovaatioiden eteen.
Honorin aiempi omistaja Huawei on panostanut tutkimukseen ja tuotekehitykseen myös Euroopassa, mukaan lukien Suomessa Helsingissä ja Tampereella. Honorilla eurooppalainen tutkimus- ja tuotekehitystyö on vielä vähäistä, mutta ovi sille on jätetty kuitenkin auki.
”Olemme varhaisessa vaiheessa kansainvälisessä laajentumisessamme, joten tällä hetkellä pidämme vaihtoehtomme avoinna mitä tulee investointeihin eri markkinoilla”, Suomen maajohtaja Hugo Hu toteaa.
Älypuhelinmarkkinoilla kilpailutilanne muuttunut viimeisen parin vuoden aikana – Honor ei näe komponenttipulasta aiheutuvia ongelmia
Älypuhelinmarkkinat ovat muuttuneet viimeisenä parina vuonna, jotka ovat olleet Honorille älypuhelimissa hiljaisempaa aikaa.
Merkittävä muutos Suomenkin markkinoilla on tietenkin se, että Honorin entinen omistaja Huawei on käytännössä kadonnut kuvasta. Tilalle ovat nousseet tuttujen suuruuksien Samsungin ja Applen rinnalle myyntiään vahvasti Suomessa kasvattaneet OnePlus ja Xiaomi, ja kilpailu älypuhelinmarkkinoilla onkin kenties kovempaa kuin koskaan.
”On syntynyt uutta kilpailua ja kuluttajille on tarjolla enemmän vaihtoehtoja”, kommentoi Honor-pomo Hugo Hu. ”Markkinoille on myös tullut uusia teknologioita, kuten akun pikalataus ja tietenkin 5G.”
Markkinaosuusmuutosten ja uusien teknologioiden lisäksi yleisenä trendinä myös älypuhelinmarkkinoilla päätään on nostanut ympäristöystävällisyys ja laajemminkin vastuullisuus.
Toisin kuin muutamat muut älypuhelinvalmistajat, Honor ei ole ainakaan toistaiseksi jättänyt laturia pois älypuhelintensa myyntipakkauksista ympäristösyistä, vaan esimerkiksi Honor 50:n mukana tulee edelleen sen nopeaan lataamiseen sopiva laturi.
Honor-pomo Hugo Hun mukaan myös Honor on ottanut kuitenkin ympäristön huomioon monella tavalla. Näitä ovat esimerkiksi ympäristöystävällisemmät pakkaukset soijapohjaisella musteella, vaarallisten ainesosien jättäminen pois sekä korkeimpien ympäristöstandardien noudattaminen. Lisäksi vuodesta 2017 alkaen Honor on kierrättänyt 1 650 tonnia elektroniikkajätettä jakelukanaviensa kautta.
Juuri tällä hetkellä monilla aloilla polttava puheenaihe on kuitenkin myös komponenttipula kysynnän palauduttua voimalla koronapandemian jälkeen.
Myös eri älypuhelinvalmistajien on raportoitu esimerkiksi joutuneen leikkaamaan loppuvuoden tuotantotavoitteitaan tai perumaan jo suunniteltuja tuotelanseerauksia. Tälläkin tilanteella on vaikutuksensa siihen, kuka markkinoilla kasvaa ja kuka menettää asemiaan.
Suomen maajohtajan mukaan Honor ei kuitenkaan ole tältä osin törmännyt merkittäviin ongelmiin. ”Emme tällä hetkellä näe mitään haasteita tuotteidemme kansainväliselle tarjonnalle.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »