Suoratoistopalvelu Netflix kertoi tällä viikolla vuoden 2021 kolmannen neljänneksen tulosjulkistuksensa yhteydessä muuttavansa tapaa, jolla se kertoo eri sisältöjen suosiosta palvelussa.
Tähän asti Netflix on kertonut eri sisältöjen suosiosta perustuen käyttäjätilien määrään, jotka ovat katsoneet edes hetken, eli vähintään 2 minuuttia, jotakin sarjaa tai elokuvaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jatkossa Netflix puolestaan kertoo raportoivansa eri sisältöjen suosiosta perustuen niiden yhteenlaskettuun katseluaikaan.
Netflix perustelee muutosta parilla syyllä. Ensinnäkin se uskoo katseltujen tuntien määrän kertovan kokonaisuutena paremmin eri sisältöjen menestyksestä sekä tilaajien tyytyväisyydestä niihin. Lisäksi se vastaa tapaa, jolla ulkopuoliset palvelut mittaavat TV-katselua sekä ottaa huomioon myös uudelleenkatselemisen vaikutuksen.
Netflix on havainnollistanut raportointimuutosta TOP10-listauksilla eniten katselutunteja ja eniten katselleita käyttäjätilejä julkaisunsa jälkeen 28 päivässä keränneistä sarja- ja elokuvasisällöistään. Listaukset ovat samansuuntaisia, mutta hienoisia erojakin niissä on. Elokuvista esimerkiksi Bird Boxia katsottiin yhteenlaskettuna 282 miljoonaa tuntia neljässä viikossa julkaisustaan 89 miljoonan käyttäjätilin toimesta. Katseluajassa se on ollut ykkönen, mutta eri käyttäjätilien määrässä kakkonen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alta löytyvä listaus perustuu tilanteeseen ennen 27. syyskuuta. Tällä hetkellä Netflixillä onkin myös käsissään hitti, joka on laittanut sen ennätykset uusiksi. 17. syyskuuta julkaistu korealainen Squid Game -sarja on nimittäin noussut Netflixin menestykseltään suurimmaksi TV-sarjaksi ikinä. Netflixin mukaan peräti 142 miljoonaa eri käyttäjätiliä on katsonut sitä ensimmäisen neljän viikon aikana lyöden selvästi aiemmat 100 miljoonan ennätykset. Netflixin mukaan Squid Game on ollut sen suosituin ohjelma 94 eri maassa, eli sarja on ollut suosittu ympäri maailman.
Netflixille viime vuosi oli erittäin vahvan kasvun aikaa, kun koronapandemia kasvatti kodeissa vietettyä aikaa ja kysyntää viihteelle.
Viime vuoden kasvupiikin jälkeen alkuvuoden 2021 Netflix kasvoikin rauhallisemmin, mutta kolmannella neljänneksellä heinä-syyskuussa kasvu tilaajamäärässä lähti jälleen kiihtymään ja Netflix odottaa loppuvuonna saman kehityksen jatkuvan. Taustalla ovat uudet sisältöjulkaisut, jotka olivat vähäisempiä alkuvuonna johtuen viime vuoden koronatilanteesta aiheutuneista tuotantokatkoksista. Loppuvuoteen Netflixiltä on tulossa paljon uutta, ja myös valtavat hihit, kuten Squid Game, ajavat Netflixin tilaajamäärän kasvua.
Syyskuun loppuun mennessä Netflixin tilaajamäärä kasvoi kesäkuun lopusta 4,38 miljoonalla 213,56 miljoonaan. Vuodentakaiseen nähden kasvu oli 9,4 prosenttia. Liikevaihto puolestaan kasvoi 16,3 prosenttia vuodentakaisesta 7,483 miljardiin dollariin ja liikevoitto 33,5 prosenttia 1,755 miljardiin dollariin eli 23,5 prosenttiin liikevaihdosta. Nettotulosta Netflix teki 1,449 miljardia dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuoden loppuun mennessä Netflix odottaa tilaajamääränsä kasvavan 8,5 miljoonalla yli 222 miljoonaan ja liikevaihdon yltävän 7,7 miljardiin dollariin loka-joulukuussa, jonka aikana liikevoitoksi odotetaan 500 miljoonaa dollaria. Kannattavuustaso laskee loppuvuonna, kun uusien sisältöjulkaisujen myötä kirjanpidon poistot kasvavat.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »