Apple tienaa pelien avulla suuria summia, vaikkei se itse pelejä teekään.
Asiaa analysoineen Wall Street Journalin mukaan Apple keräsi enemmän voittoja peleistä tilikaudellaan 2019 kuin mitä olivat Xbox-pelikonsolivalmistaja Microsoftin, Nintendon, Activision Blizzardin ja PlayStation-valmistaja Sonyn yhteenlasketut voitot peliliiketoiminnoistaan.
Vertailu perustuu Epic Gamesin Applea vastaan nostaman kanteen käsittelyn yhteydessä julki tulleisiin tietoihin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen vahva asema ja tuloksenteko pelien avulla perustuu tietenkin App Store -sovelluskauppaan, joka toimii yksinomaisena jakelukanavana peleille Applen iOS- ja iPadOS-laitteisiin. Apple pidättää pelien ja niiden sisällä tarjottavien sisältöjen myynnistä itselleen 30 prosentin komission.
WSJ:n analyysin mukaan Applen liikevoitto peleistä olisi ollut 8,5 miljardia dollaria eli noin 7,3 miljardia euroa tilikaudella 2019, mikä ylitti edellä mainitun neljän peliyhtiön tai pelikonsolivalmistajan voitot peleihin liittyvästä liiketoiminnasta samalla ajanjaksolla.
Apple itse on kiistänyt osana oikeudenkäyntiä esitetyt luvut esittäen, ettei mainituissa App Storen kannattavuusluvuissa ole huomioitu kaikkia kuluja mitä Applelle kertyy alustan luomisesta sekä kehittäjien tukemisesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen kannattava asema on myös uhattuna, vaikkei Epic Gamesin kanne esimerkiksi tuonutkaan sen toivomaa päätöstä esimerkiksi Applen laitteiden avaamisesta muille sovelluskaupoille. Päätöksessään, josta Epic Games on valittanut, tuomari Yvonne Gonzalez kuitenkin määräsi, ettei Apple voi enää jatkossa kieltää sovelluskehittäjiä ohjaamasta käyttäjiä sovelluksissaan omiin vaihtoehtoisiin maksutapoihin linkeillä tai painikkeilla Applen App Store -sovelluskaupan maksutavan rinnalla.
Lisäksi Etelä-Koreassa on jo hyväksytty uusi lainsäädäntö, jonka myötä Applen App Storen ja Google Playn, tulee jatkossa sallia sovelluksissa myös muut maksutavat. Myös Euroopan komission tutkintansa päätteeksi huhtikuussa esittämän näkemyksen mukaan Applen edellytys sen maksutavan käyttämisestä on vastoin kilpailulainsäädäntöä, ja lopputuloksena komissiolta odotetaan Applelle sakkoja sekä edellytystä muuttaa toimintaansa.
Kokonaisuutena kaikki muutokset nakertavat Applen kannattavuutta pelien alustana, kun maksuille Applen kautta tulee vaihtoehtoja.
Lisäksi omalta osaltaan koko mobiilipelialan kehitystä sekä sen osana myös Applen rahavirtaa rajoittavat Kiinan uudet päätökset, jotka ovat rajanneet nuorison peliaikaa rajusti. Viidestä eniten tuottavasta pelistä App Storessa kolme on Kiinasta ja sovellusanalytiikkaan erikoistuneen Sensor Towerin mukaan tilikaudella 2020 yhteensä App Storen kautta peleihin käytetystä 45 miljardista dollarista 31 prosenttia tuli Kiinasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple itse ei raportoi erikseen App Store -liikevaihtoa. Viime tilikaudella Apple kertoi App Storen sisältävän Services-segmentin liikevaihdoksi 53,8 miljardia dollaria. Apple kirjaa liikevaihdokseen App Storen osalta vain oman komissionsa. App Storen lisäksi muita Applen palveluja ovat esimerkiksi Apple Music ja Apple TV+, iCloud sekä Apple Pay ja Apple Card.
Mielenkiintoisesti suuri osa mobiilipeleihin kulutetusta rahasta tulee pieneltä käyttäjäjoukolta. Epic Gamesin kanteen oikeudenkäynnin yhteydessä esitettyjen lukujen mukaan esimerkiksi 2017 vain 6 prosenttia App Storen kautta jaettujen pelien asiakkaista toi 88 prosenttia koko pelien tuottamasta myynnistä, ja eniten peleihin käyttäneet 1 prosenttia käyttäjistä toivat 64 prosenttia myynnistä käyttäen keskimäärin peräti 2 694 dollaria vuodessa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »