YouTube Shorts -lyhytvideot tulivat toden teolla myös Suomeen heinäkuussa, ja nyt YouTube laajentaa myös YouTube Shorts -sisällöntuottajia rahaston Suomeen lokakuussa.
Shortsia on pidetty tietenkin Googlen omistaman YouTuben vastineena erityisesti TikTokille. TikTokin tavoin YouTube Shorts -videot ovat lyhyitä (pituudeltaan enintään yhden minuutin) ja voivat sisältää erilaisia ääniä, kuten musiikkia. Pystysuuntaiset videot myös täyttävät katsottaessa koko älypuhelimen näytön ja eri videoita voi selata loputtomasti siirtymällä pyyhkäisemällä seuraavaan.
Shorts-videoihin pääsee jo YouTuben mobiilisovellusten kotinäkymässä esitettävästä rivistä, minkä lisäksi niillä on oma välilehtensä YouTube-sovelluksissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
YouTube houkuttelee sisällöntuottajia luomaan mielenkiintoisia Shorts-lyhytvideosisältöjä alun perin toukokuussa lanseeratulla 100 miljoonan dollarin rahastolla, joka nyt lokakuussa laajenee myös Suomeen.
Lokakuusta lähtien YouTube alkaa palkita suomalaisia sisällöntuottajia ja artisteja, jotka tekevät luovia ja ainutlaatuisia Shorts-videoita.
Shorts-bonuksen saamiseksi sisällöntuottajan kanavalla on oltava vähintään yksi viimeisen 180 päivän aikana ladattu, ehdot täyttävä Shorts-video. Lisäksi kanavien tulee noudattaa YouTuben yhteisön sääntöjä, tekijänoikeussääntöjä, ja YouTube-kanavan kaupallistamiskäytäntöjä. Bonuksia ei jaeta kanaville, joiden videoilla on kolmannen osapuolen sosiaalisen median vesileimoja tai logoja, jotka lataavat muuta kuin alkuperäissisältöä (esimerkiksi editoimattomia pätkiä elokuvista tai TV-ohjelmista) tai jotka lataavat uudelleen videoita muiden sisällöntuottajien kanavilta. Sisällöntuottajien on oltava lisäksi täysi-ikäisiä. Lisätietoa löytyy Googlen sivuilta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Rahasto eli maksettavat korvaukset sisällöstä ovat YouTubelle yksi keino kilpailla erittäin suureen suosioon noussutta TikTokia vastaan. Alkuvaiheessa bonusta saavat kanavat voivat ansaita 100–10000 dollaria kuukaudessa. Bonusmaksut mukautetaan kanavan Shorts -kokonaistulosten ja yleisön sijainnin perusteella.
”Loimme pohjan nykyaikaiselle sisällöntuottajien taloudelle yli 14 vuotta sitten, kun lanseerasimme YouTube-kumppaniohjelman. Se on on lajinsa ensimmäinen liiketoimintamalli, joka jakaa suurimman osan alustalla tuotetuista tuloista sisällöntuottajien kanssa”, sanoi YouTuben liiketoimintajohtaja Robert Kyncl.
Viimeisen kolmen vuoden aikana YouTube on maksanut yli kaikkiaan 30 miljardia dollaria sisällöntuottajille, artisteille ja mediayhtiöille.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »