Renaultin uudesta Mégane E-Tech Electric -sähköautosta on tulossa ensimmäinen auto, jossa yhdistyvät Android Automotive -käyttöjärjestelmä sekä ARM-pohjainen suoritinpiiri Qualcommilta.
Aiemmat ja tähän asti julkistetut Android Automotive -käyttöjärjestelmälliset autot Volvolta ja Polestarilta sekä julkistettu Hummer EV perustuvat x86-arkkitehtuurin Intel Atom x7 A3960 -piirille.
IAA Mobility 2021 -messuilla nyt esitelty Renault-uutuus on ensimmäinen esimerkki jo vuonna 2018 annetusta ilmoituksesta, jonka mukaan Renaultin, Nissanin ja Mitsubishin muodostama allianssi ottaa käyttöön Googlen kehittämän Android Automotive -käyttöjärjestelmän autoissaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mégane E-Tech Electricistä löytyy 12,3 tuuman ja 1920×720 pikselin mittaristonäyttö sekä 9 tuuman (1250×834 pikseliä) tai 12 tuuman (1250×1562 pikseliä) keskusnäyttö. Tarjolla on Android Automotiven kautta muun muassa Google Assistant -äänikomennot sekä Google Play -sovelluskauppa. Mukana käyttöjärjestelmässä on myös Google Maps -kartta- ja navigointisovellus, joka osaa huomioida reittisuunnittelussa sähköautojen latauspisteet sekä latausajat.
Renaultissakin Android Automotiven päällä nähdään sen itse kehittämä oma käyttöliittymän ulkoasu. Keskusnäytön alareunassa ovat aina näkyvissä muun muassa ilmastoinnin tiedot, ja näytön alapuolelta löytyy myös joukko fyysisiä painikkeita.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Qualcommilta Renault Mégane E-Tech Electric sisältää ”viimeisimmän sukupolven Qualcomm Snapdragon -suorittimen”, joka on osa Qualcommin 3. sukupolven Snapdragon Automotive Cockpit -alustaa.
Renault Mégane E-Tech Electric on tulossa saataville joko 40 tai 60 kilowattitunnin akkupaketilla, jotka tarjoavat 300 tai 470 kilometrin toimintamatkan autolle täydellä latauksella.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »