Applen osuus täyslangattomien nappikuulokkeiden markkinoista on romahtanut viimeisen vuoden aikana merkittävällä tavalla, kertoo tutkimusyhtiö Counterpoint Research.
Kokonaisuutena täyslangattomien nappikuulokkeiden markkina kasvoi Counterpointin mukaan kappalemääräisesti huhti-kesäkuussa 2021 vuotta aiemmasta 27 prosenttia toipuen koronan vuoksi viime vuonna aiheutuneista tuotantokatkoksista.
Apple säilytti edelleen selvän markkinajohtajuuden täyslangattomissa nappikuulokkeissa AirPodeillaan, mutta sen osuus sekä kappalemäärillä että myynnin arvolla mitattuna laski selvästi. TOP10-valmistajista Applen lisäksi ainoastaan Jabran ja Huawein markkinaosuus oli myös laskussa huhti-kesäkuussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen markkinaosuus romahti noin 35 prosentista alle 25 prosenttiin. Pian suunta markkinaosuudessa voi kuitenkin kääntyä.
”Uskon, että ensi kuussa odotettavat 3. sukupolven AirPods -kuulokkeet tulevat olemaan massiivinen hitti. Uudesta julkaisusta on niin pitkä aika, ja jos ottaa huomioon houkuttelevan hinnoittelun, on mahdollista, että AirPods 3 -kuulokkeet puskevat Applen täyslangattomien kuulokkeiden kokonaismyynnin yli 80 miljoonaan tänä vuonna”, kommentoi Counterpoint Researchin seniorianalyytikko Liz Lee.
Uusista 3. sukupolven AirPods-kuulokkeista on kuultu jo paljon huhuja ja nähty vuotoja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen AirPodit käytännössä loivat aikanaan täyslangattomien nappikuulokkeiden markkinan, mutta pikku hiljaa markkina on täyttynyt myös kaikenlaisista muista valmistajista ja eri kuulokemallivaihtoehtoja on markkinoilla loputtoman tuntuisesti – ja lisää eri valmistajat julkistavat käytännössä päivittäin.
Applen täyslangattomien AirPods-kuulokkeiden keskimääräinen myyntihinta on samalla tavalla huomattavasti korkeampi kuin esimerkiksi iPhone-puhelinten verrattuna kaikkiin muihin älypuhelinvalmistajiin tai Mac-tietokoneiden verrattuna koko henkilökohtaisten tietokoneiden markkinaan. Apple ei ole lähtenyt hakemaan suurinta mahdollista markkinaosuutta halpatuotteilla, joiden hinnat täyslangattomissa kuulokkeissakin ovat painuneet halvimmillaan jopa vain pariin kymppiin tai jopa allekin.
Mielenkiintoisesti teknologiatoimittaja Jon Erlichman nosti juuri tänään Twitterissä esiin videon vuodelta 2007 eli jo noin 14 vuoden takaa Applen perustajan Steve Jobsin vastauksesta tuolloin kysymykseen Applen markkinaosuudesta tietokoneissa. Jobsin mukaan Apple tekee tuotteita, joista se voi olla ylpeä ja joita suositella myös ystäville, eikä ”Apple voi toimittaa romua”. Tämä oli Jobsin tapa kertoa, että Applen tavoitteena ei ole suurin mahdollinen markkinaosuus, vaan hyvät tuotteet ja sitä kautta asiakkaiden suosio – ja toki myös kannattava liiketoiminta, kun Apple pysyy poissa hintakilpailusta ja pyrkii löytämään paikkansa markkinoilta premium-brändinä.
In 2007, Steve Jobs was asked about Apple’s low computer market share.
His answer?
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
“We just can’t ship junk.”pic.twitter.com/FaB39rT6sA
— Jon Erlichman (@JonErlichman) September 1, 2021
Suurimmalta osin Apple on myös täyslangattomissa nappikuulokkeissa hävinnyt markkinaosuutta kappalemäärissä mitattuna ja vähemmän myynnin arvossa. Myynnin arvolla mitatussa markkinaosuudessa Counterpointin mukaan vahvasti viimeisen vuoden aikana on kasvanut Samsung sekä jonkin verran myös sen omistukseen lukeutuva mutta itsenäisesti toimiva JBL, sekä lisäksi Xiaomi. Pian tämän kehityksen odotetaan kuitenkin jälleen kääntyvän Applen uuden AirPods-lanseerauksen myötä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »