Apple on esitellyt uuden Apple News Partner Program -ohjelman, johon osallistuminen tarjoaa etuja uutissisältöjen julkaisijoille.
Uuteen ohjelmaan liittymällä mediat voivat säästää Applen App Store -ostoista ja -tilauksista pidättämästä komissiosta, joka ohjelmaan osallistuvien julkaisijoiden sovelluksista laskee tavallisesta 30 prosentista 15 prosenttiin eli samalle tasolle kuin aiemmassa App Store Small Business Program -ohjelmassa, joka puolestaan on tarjolla alle 1 miljoonan dollarin vuodessa App Storesta liikevaihtoa saaville pienemmille sovelluskehittäjille. Lisäksi jo aiemmin yleisesti Applen komissio on ollut 15 prosenttia yli vuoden jatkuneissa tilauksissa. Ohjelmaan liittymällä komissio on julkaisijoiden sovelluksissa 15 prosenttia heti asiakkaan tilauksen alusta alkaen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple News Partner Program -ohjelmaan liittyminen edellyttää, että julkaisija jakaa sisältönsä kattavasti osana Apple News -palvelua Apple News Format -muodossa Australiassa, Isossa-Britanniassa, Kanadassa tai Yhdysvalloissa – eli englanninkielisissä maissa, joissa Apple News -sovellus on saatavilla. Muissa maissa Apple News Partner Program -ohjelmaan osallistumiseen riittää tältä osin sisällön tarjoaminen RSS-syötteenä.
Lisäksi ohjelmaan osallistuminen edellyttää, että julkaisijan App Store -sovellus tarjoaa pääosin ammattimaisesti tuotettua sisältöä sekä tarjoaa sovelluksen sisäisen ostomahdollisuuden Applen App Store -maksutavalla. Apple News Format -julkaisumuoto tukee myös mainontaa, ja julkaisijat saavat pitää 100 prosenttia osaksi Apple News -sisältöjään myymänsä mainostilan tuotoista.
Apple News Partner Program -ohjelma on nyt avautunut julkaisijoiden hakemuksille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applella on aiemmin ollut vastaava kumppanuusohjelma myös videosuoratoistopalveluille, joiden osalta Apple edellyttää integroitumista Apple TV -sovelluksen toimintoihin, vastineena myös sen komission alentamiselle tilauksista heti 15 prosenttiin.
Yhdessä Apple News Partner Programin julkaisun kanssa Apple kertoi jatkavansa tukeaan kolmelle voittoa tavoittelemattomalle organisaatiolle (Common Sense Media, News Literacy Project ja Osservatorio Permanente Giovani-Editori), jotka tarjoavat itsenäisiä medialukutaito-ohjelmia.
Lisäksi News Partner Program -ohjelma tukee, rahoittaa ja tekee yhteistyötä muiden vastaavien organisaatioiden kanssa maailmanlaajuisesti, mistä lisää luvataan kertoa myöhemmin.
Uusi Apple News Partner Program -ohjelma oli toinen merkittävä Applen julkaisu liittyen sen suhteisiin sovelluskehittäjien kanssa tällä viikolla. Apple myös teki sovintosopimuksen Yhdysvalloissa sovelluskehittäjien joukkokanteessa. Merkittävimpänä muutoksena Apple sallii sovelluskehittäjille omista maksutavoistaan kertomisen esimerkiksi sähköpostiviestillä sovellusten ulkopuolella, minkä lisäksi Apple perustaa 100 miljoonan dollarin rahaston, joka tukee pienempiä sovelluskehittäjiä 250 – 30 000 dollarin avustuksilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple pyrkii omilla toimillaan parantamaan suhteitaan sovelluskehittäjiin sekä vastaamaan tyytymättömyyteen esimerkiksi mitä tulee Applen korkeaan yleiseen 30 prosentin komissioon App Store -ostoksista. Applen itselleen nappaamaa osuutta kutsutaan yleisesti ”App Store -veroksi” tai ”Apple-veroksi”.
Applea kohtaan on käynnissä niin oikeudenkäyntejä kuin myös kilpailuviranomaistutkintoja useammissa eri maissa sekä Euroopan unionin toimesta mitä tulee App Storen ehtoihin, ja niiden seurauksena Apple saatetaan pakottaa muuttamaan ehtojaan. Omalla aloitteellisuudellaan Apple pyrkii nyt tekemään pieniä myönnytyksiä, jotka mahdollisesti voisivat vielä auttaa sitä välttymään suuremmilta pakotetuitla muutoksilta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »