Huawei on julkaissut vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon eli tammi-kesäkuun tuloslukuja. Luvuissa näkyy nyt toden teolla Yhdysvaltojen rajoitusten vaikutus erityisesti Huawein kuluttajaliiketoimintaan.
Huawein itsensä mukaan sen liiketoiminnan suoriutuminen vuoden 2021 alkupuoliskolla oli kuitenkin ennustetun mukaista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kokonaisuudessaan Huawein liikevaihto laski vuoden 2021 tammi-kesäkuussa 29 prosenttia vuotta aiemmasta 320,4 miljardiin juaniin eli noin 41,7 miljardiin euroon tämän päivän vaihtokurssilla muunnettuna.
Muun muassa Huawein älypuhelimet, tablettilaitteet, älykellot ja muut puettavat laitteet sekä tietokoneet sisältävän kuluttajaliiketoiminnan liikevaihto romahti 47 prosentilla vuotta aiemmasta 135,7 miljardiin juaniin eli noin 17,6 miljardiin euroon.
Huawei kertoi 17. marraskuuta 2020 Honor-brändin ja -liiketoiminnan myynnistä uusille omistajille, mikä on myös laskenut Huawein kuluttajaliiketoiminnan liikevaihtoa merkittävällä tavalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös Huawein verkkoliiketoiminnan liikevaihto laski, mutta maltillisemmin vain 6,5 prosentilla. Huawein liiketoimintasegmenteistä kasvua tapahtui yritysasiakkaita esimerkiksi pilvipalvelu- ja muilla ratkaisuilla palvelevassa Enterprise-segmentissä sen liikevaihdon noustua 18 prosentilla.
Mielenkiintoisesti liikevaihdon laskusta huolimatta Huawein suhteellinen kannattavuus parani alkuvuonna – nettotulosmarginaali nousi 9,8 prosenttiin vuodentakaisesta 9,2 prosentista.
Huawein vuoden 2021 tammi-kesäkuu verrattuna vuoden 2020 tammi-kesäkuuhun
- Koko Huawei, liikevaihto: 320,4 vs. 454 miljardia juania (-29 %)
- Koko Huawei, nettotulosmarginaali: 9,8 vs. 9,2 prosenttia (+0,6 %-yksikköä)
- Kuluttajaliiketoiminta (Consumer), liikevaihto: 135,7 vs. 255,8 miljardia juania (-47 %)
- Verkkoliiketoiminta (Carrier), liikevaihto: 136,9 vs. 146,5 miljardia juania (-6,5 %)
- Yritysasiakasliiketoiminta (Enterprise), liikevaihto: 42,9 vs. 36,3 miljardia juania (+18 %)
Yhdysvallat kiristi alun perin jo toukokuussa 2019 määräämiään rajoituksia Huawein suhteen selvästi syksyllä 2020 laajentaessaan Huaweille toimitettavaksi kielletyn teknologian määritelmän kattamaan myös yhdysvaltalaisella teknologialla suunnitellut piirit. Tämä johti esimerkiksi siihen, että taiwanilainen TSMC lopetti Huawein huippupuhelimissa käyttämien järjestelmäpiirien tuotannon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein älypuhelintuotannon Yhdysvaltojen kiristyneet rajoitukset ovatkin alkuvuoden aikana lamauttaneet melko totaalisesti, ja Huawei on menettänyt laajasti aiemman markkina-asemansa älypuhelinmarkkinoilla – myös kotimarkkinoillaan Kiinassa muiden markkinoiden, kuten Euroopan, ohella. Puettavissa laitteissa ja esimerkiksi tietokoneissa Huawei on pystynyt puolustamaan asemiaan paremmin.
Yhdysvaltojen rajoitukset ovat tiukempia 5G-komponenteille, ja 4G-laitteisiin toimitukset ovat mahdollisia. Tämän takia esimerkiksi Huawein hiljattain julkistamat P50-huippupuhelimet on varustettu vain 4G-tuella. Huawei jatkaa siis yhä älypuhelinbisneksessäkin, mutta pahasti rampautettuna.
Lisäksi Yhdysvallat on lobannut ankarasti eri maita myös sulkemaan Huawein ulos myös 5G-verkkojen rakentamisesta, ja Euroopassa Huawein verkkoliiketoiminta onkin kokenut useita takaiskuja monissa eri maissa. Tältä osin erityisesti vahva asema Kiinassa kuitenkin tukee Huawein kehitystä.
Yhdysvallat on perustellut Huawei-epäluuloaan sen luomalla turvallisuusuhalla, vakoilumahdollisuuksilla ja Huawein kytköksillä Kiinan hallintoon, mutta missään vaiheessa minkäänlaisesta todellisesta vakoilusta tai edes sen suunnittelusta ei ole esitetty näyttöä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhdysvaltojen suhtautumisessa Huaweihin ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia vallan vaihduttua Valkoisessa talossa Trumpilta Bidenille, ja maassa vallitseekin laaja poliittinen yhteisymmärrys yli demokraattien ja republikaanien puoluerajojen niin Huawei- kuin valittujen laajempien Kiina-vastaisten toimien tarpeellisuudesta.
Huaweille Yhdysvaltojen rajoitteet ovat tarkoittaneet vaikeaa toimintaympäristöä.
”Olemme asettaneet strategiset tavoitteemme seuraavalle viidelle vuodelle”, kommentoi Huawein vetovastuussa oleva johtoryhmän puheenjohtaja Eric Xu. ”Tavoitteemme on selviytyä, ja tehdä niin kestävällä tavalla. Teemme tämän luomalla käytännön arvoa asiakkaillemme ja kumppaneillemme. Huolimatta ulkoisten tekijöiden aiheuttamasta kuluttajaliiketoimintamme liikevaihdon laskusta, olemme luottavaisia, että verkko- ja yritysliiketoimintamme tulevat jatkamaan vakaata kasvua.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »