Microsoftin teettämän tutkimuksen mukaan jopa puolet Suomessa asuvista aikuisista on altistunut niin sanotuille teknisen tuen huijauksille, ja 3 prosenttia on myös menettänyt rahaa näissä huijauksissa.
Teknisen tuen huijauksista on tullut viime vuosina maailmanlaajuinen ongelma. Pelkästään Microsoft kertoo saavansa kuukausittain 6 500 valitusta henkilöiltä, jotka ovat joutuneet Microsoftin työntekijänä esiintyvän huijarin uhriksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt Microsoft teetti 16 maassa tutkimuksen teknisen tuen huijauksista ja niiden vaikutuksista kuluttajille. Tutkimustulokset kertovat, että Suomen väestö on maailmanlaajuista keskiarvoa valveutuneempaa huijausyrityksiä kohdatessaan.
Vuoden 2021 tutkimuksen mukaan maailmanlaajuisesti keskimäärin vähemmän kuluttajia (59 %) on altistunut teknisen tuen huijauksille verrattuna vuoden 2018 (64 %) ja 2016 (68 %) vastaaviin tutkimustuloksiin. Suomi on tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana tutkimuksessa, joten Suomen tilastoista ei ole saatavilla aiempien vuosien tutkimusdataa.
Suomessa vastaajista 50 prosenttia kertoo altistuneensa teknisen tuen huijauksille viimeisen vuoden aikana, kun vastaava luku kaikkiaan tutkimuksessa oli siis 59 prosenttia. Suomessa vastaajista 3 prosenttia kertoi menettäneensä rahaa huijauksen seurauksena verrattuna 7 prosentiin koko tutkimuksessa. Suomessa asuvista 38–53-vuotiaat ja miehet ovat olleet todennäköisimpiä jatkamaan yhteydenpitoa huijarin kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Microsoftin nimissä toteutetaan tunnetuista yrityksistä eniten kaikkia tutkimuksessa tarkasteltuja huijaustyyppejä, ja etenkin ei-toivottuja puheluita tulee Microsoftin nimissä huomattavasti: Suomessa 56 prosentissa puhelimen välityksellä tapahtuvista teknisen tuen huijausyrityksistä huijari esittää olevansa Microsoftin työntekijä.
”Suomessa tilanne on kohtalaisen hyvä, mutta tulokset osoittavat, että meillä on vielä opittavaa tietoturvasta. Eri kanavissa tapahtuvien yhteydenottojen kanssa pitää olla aina varuillaan”, sanoo Microsoft Oy:n teknologiajohtaja Juha Karppinen. ”Ihminen on lähestulkoon aina organisaation kyberturvallisuuden haavoittuvin kohta, minkä myös huijarit tietävät. Siksi esimerkiksi monivaiheinen tunnistautuminen on tärkeää. Microsoftin tilastojen mukaan identiteettiin kohdistuvista hyökkäyksistä 99,9 prosenttia voidaan torjua käyttämällä monivaiheista tunnistautumista.”
Teknisen tuen huijauksissa huijari esiintyy usein jonkin palveluntarjoajan edustajana ja pyrkii kalastelemaan tietoja, kuten henkilötietoja, salasanoja, pankkitunnuksia tai luottokorttitietoja.
Huijarit hyödyntävät puhelinyhteydenottojen lisäksi myös esimerkiksi ammattimaisen näköisesti tehtyjä ponnahdusikkunoita, sähköpostiviestejä ja sivustojen uudelleenohjausta uhriensa tavoittamiseen. Puhelinhuijausyritysten määrä on Suomessa globaalilla tasolla, mutta Suomessa asuvat altistuvat maailmanlaajuisesti keskimääräistä harvemmin teknisen tuen huijauksille muissa kanavissa. Suomen kohdalla etenkin ponnahdusikkunoiden, mainosten tai sivustoille uudelleenohjausten määrä on selvästi alle globaalin keskiarvon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Microsoft muistuttaa, ettei se koskaan soita suoraan henkilöasiakkaille ilman asiakkaan aiempaa yhteydenottoa, vaan Microsoftin kanssa tapahtuva viestintä lähtee aina asiakkaan aloitteesta. ”Microsoft ei myöskään pyydä henkilökohtaisia tietoja tai pankkitunnuksia. Jos saat yllättäen puhelun henkilöltä, joka väittää olevansa Microsoftin tuesta, lopeta puhelu”, Microsoft toteaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »