Mainonnan kohdentamismahdollisuudet alle 18-vuotiaille käyttäjille heikkenevät Facebookissa. Yhtiö ottaa näin lisää vastuuta alaikäisten turvallisuudesta alustoillaan, Reuters uutisoi.
Facebookissa sekä yhtiön omistamissa Messenger- ja Instagram-palveluissa voi kohdentaa mainontaa käyttäjien kiinnostuksen kohteiden ja vierailtujen sivustojen perusteella, mutta jatkossa moinen ei enää onnistu alle 18-vuotiaille käyttäjille. Alaikäisiä ovat tähän asti koskeneet hyvin pitkälti samat mainontaperiaatteet kuin varttuneempiakin käyttäjiä.
Vastedes Facebookissa voi kohdentaa mainoksia alaikäisille vain iän, sukupuolen ja sijainnin perusteella. Nuorille räätälöidystä mainonnasta on kannettu laajalti huolta jo pitkään, ja nyt Facebook kertoo päätyneensä samaan lopputulemaan kuin nuorison etuja ajavat järjestöt: alle 18-vuotiailla käyttäjillä ei välttämättä ole riittävää ymmärrystä tai käsitystä kohdennetusta mainonnasta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Muutokset koskevat itse Facebookin lisäksi myös kuvapalvelu Instagramia sekä Messenger-viestisovellusta. Vastedes nuorillekin voi siis yhä mainostaa, mutta kohdentaminen ei enää ole mahdollista yhtä tarkasti kuin tähän asti.
Samalla Facebook kertoi, että alle 16-vuotiaina Instagramiin rekisteröityvien profiili on jatkossa oletuksena asetettu yksityiseksi. Nuoretkin voivat silti yhä muuttaa asetuksia näin halutessaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »