Google käytännössä viivästyttää syyskuussa 2020 ilmoitettua ja alun perin syyskuun 2021 lopussa voimaan astuvaksi odotettua vaatimusta siitä, että kaikkien Google Play -sovelluskaupassa tarjottavien sovellusten tulee tarjota digitaalisen sisällön ostoihin Googlen maksutapa (Play Billing API -rajapinta).
Google kertoi nyt, että se tulee tarjoamaan sovelluskehittäjille mahdollisuuden pyytää 6 kuukauden pidennystä ehtomuutoksen noudattamisesta 31. maaliskuuta 2022 asti. Google toimii näin sen jälkeen, kun Yhdysvalloissa 36 osavaltiota ja Washington D.C. haastoivat Googlen oikeuteen. Syytteiden keskiössä oli muun muassa juuri Googlen uusi vaatimus. Google ei kuitenkaan mainitse näitä syytteitä uudesta viivästyttämismahdollisuudesta kertovassa julkaisussaan, vaan perustelee tarjoamaansa mahdollisuutta koronapandemian aiheuttamilla haasteilla sovelluskehittäjille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vaikka Google Playn ehdot ovat tähänkin asti teoriassa edellyttäneet Googlen maksujärjestelmän tarjoamista digitaalisen sisällön ostoihin, jos sellaisten tekeminen on sovelluksessa mahdollista, on Google antanut todellisuudessa monien sovelluskehittäjien jättää tämän huomiotta ilman seuraamuksia. Näitä sovelluksia ovat esimerkiksi Netflix ja Spotify. Jatkossa tähän on ollut suunnitteilla muutos.
Googlen mukaan sen kaavailema muutos vaikuttaisi varsin pieneen määrään sovelluksia. Googlen viime vuoden syyskuussa antaman tiedon mukaan alle 3 prosentissa sovelluksia Play-kaupassa oli tapahtunut digitaalisen sisällön myyntiä edeltävän 12 kuukauden aikana, ja näistä sovelluksista lähes 97 prosenttia olo jo tarjonnut maksuihin Google Playn maksujärjestelmän.
Myös Googlen omien sovellusten pitäisi siirtyä samalla käyttämään Google Play -kaupan maksujärjestelmää, mutta esimerkiksi YouTube Musicissa on edelleen käytössä oma maksujärjestelmänsä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen tavoin myös Google pidättää sovelluskauppansa maksujärjestelmän kautta suoritetuista maksuista 30 prosentin palkkion itselleen. Poikkeus tähän ovat yli vuoden jatkuneet tilaukset, joissa osuus on 15 prosenttia, sekä sovelluskehittäjät, joiden ansiot Google Playsta ovat alle 1 miljoonan dollarin vuodessa.
Myös Apple edellyttää App Storessa sen maksujärjestelmän käyttöä digitaalista sisältöä myyvissä sovelluksissa.
Erona Applesta, Google Play -sovelluskaupassa jaettavat sovellukset voivat jatkossakin tarjota oman maksutapansa, mutta sen rinnalla on jatkossa pakko olla tarjolla myös maksumahdollisuus Google Playn kautta. Googlen ehdottama muutos koskee digitaalista sisältöä, ei esimerkiksi fyysisten tavaroiden tai palveluiden myyntiä. Apple ei salli sovellusten tarjota omaa maksutapaansa digitaalisen sisällön ostoihin tai edes kertoa esimerkiksi verkkopalvelun kautta tarjolla olevista osto- ja tilausmahdollisuuksista.
Lisäksi Applen iOS- ja iPadOS-laitteisiin sovelluksia on mahdollista asentaa vain App Storesta, kun taas Android-laitteille on Google Playn lisäksi muitakin sovelluskauppoja ja sovelluksia voi asentaa myös lataamalla asennustiedoston verkosta. Sovelluskehittäjiät voivat siis halutessaan jakaa sovelluksiaan myös muuten kuin Googlen kaupan kautta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »