Gigantti ylsi huhtikuun lopussa päättyneellä tilikaudella 2020-2021 ennätyksellisiin liikevaihto- ja tuloslukuihin.
Gigantin liikevaihto kasvoi 15,2 prosenttia 687 miljoonaan euroon ja liikevoitto kasvoi yli 130 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Nettotulos oli 6,1 miljoonaa euroa.
Gigantti hyötyi tilikaudella merkittävästi koronapandemian kiihdyttämästä kodinelektroniikan kysynnän kasvusta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Kulunut vuosi on ollut hyvin poikkeava asiakkaillemme ja työntekijöillemme. Olemme kohdanneet paitsi muutoksia ostotottumuksissa, myös uusia kulutustarpeita. Suuri kysyntä ja volyymit sekä epävarma maailmantilanne ovat olleet todellinen stressitesti Gigantin ihmisille, järjestelmille ja käytännöille. Olemme hurjan kiitollisia siitä, että asiakkaamme ovat jaksaneet luottaa meihin”, kommentoi Gigantin toimitusjohtaja Laura Tarkka.
Gigantin mukaan sen henkilöstölle menestysvuosi toi myös ennätyssuuret bonukset.
”Olemme myös äärimmäisen ylpeitä kaikista työntekijöistämme, jotka ovat kohdanneet muutoksen rohkeasti; osoittaneet sisua ja joustavuutta ja jaksaneet ahkeroida sinnikkäästi koko vuoden. Hyvästä työstä on ollut myös erityisen ilahduttavaa palkita – työntekijämme ansaitsivat kuluneena tilikautena ennätyssuuret bonukset. Lisäksi henkilöstön kehitykseen ja hyvinvointiin panostettiin merkittävästi. Kovan kasvuvauhdin seurauksena pääsimme toteuttamaan koronavuonna myös jättirekryn, jonka myötä Giganttiin palkattiin lähes 100 uutta työntekijää”, kertoo toimitusjohtaja Tarkka.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Gigantti kehitti korona-ajan alussa uusia palveluja vastaamaan asiakkaiden muuttuneeseen ostokäyttäytymiseen. Näitä olivat uudet etäpalvelut, kuten Livemyyjät, sekä Drive-In-noutomahdollisuus ja tuttu Collect@Store eli osta verkosta, hae myymälästä -toimiintamalli.
Gigantti-ketjuun avattiin uusi Järvenpään myymälä, sekä uusilla palvelukonsepteilla varustetut Porvoon, Tammiston ja Lommilan myymälät. Lisäksi heti tilikauden päätyttyä avattiin uusi Kauppakeskus Kaaren myymälä Helsingissä sekä Raision uudistettu myymälä Turun kupeessa.
”On hienoa nähdä, että kaikki 42 myymäläämme toimivat täydellä teholla, ja yli 1 500 giganttilaisen yhteisö katsoo yhdessä asiakkaidemme kanssa koronan jälkeiseen aikaan. Vaikka poikkeusvuonna kasvoimme etenkin nettimyynnin osalta, ollaksemme edelleen asiakkaidemme ykkösvalinta, investoimme jatkossakin myymälöihin, järjestelmäkehitykseen ja muihin kestäviin uudistuksiin”, Tarkka luettelee.
Eniten Gigantissa viime tilikaudella myyntiään kasvattivat tuotekategoriat, jotka liittyvät kotitoimistojen työvälineisiin ja tarvikkeisiin sekä vapaa-ajan digitaalisiin aktiviteetteihin, kuten pelaamiseen. Myös kotien remontointitrendi näkyy voimakkaasti muun muassa Epoq-keittiöiden lisääntyneessä suosiossa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”On selvää, ettei kotien laittaminen tässä mittakaavassa kestä ikuisuuksiin. Viihtymisen ja elämyksellisyyden tarve kuitenkin jatkuu, mitä digitalisoituminen vain korostaa. Pelaaminen on ollut suosittua jo pitkään, mutta korona-aikana siitä on tullut selvästi yhä enemmän koko kansan huvia. Pidämme paitsi ennakkoluulojen kumoamisesta, myös siitä, että digitaaliset elämykset yhteisöllistävät ja yhdenvertaistavat ihmisiä. Meille tärkeä työ digitaalisten kuilujen kaventajana jatkuu edelleen myös #GiganttiTekeeHyvää-hankkeiden parissa, joita tulemme vahvistamaan tänä vuonna entisestään”, Tarkka kertoo.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »