Facebook julkaisi myöhään eilen Suomen aikaa vuoden 2013 kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksensa ja yhtiön huikeasta siirtymisestä mobiiliin saatiin viimeisimmät näytöt.
Vielä alkuvuodesta 2012 Facebookin mahdollisuuksia mobiilissa epäiltiin suuresti ja jopa yhtiön tulevaisuuden nähtiin olevan vaakalaudalla käyttäjien siirtyessä mobiiliin. Vuodessa Facebook on kuitenkin tehnyt hurjan tempun ja nyt heinä-syyskuussa jo 49 prosenttia yhtiön mainostuloista kertyi mobiilista. Facebookin mobiilimainonnan hurjaa nousua kuvaa loistavasti alta löytyvä Business Insiderin koostama graafi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook teki kokonaisuutena liikevaihtoa nyt neljänneksessä 2,016 miljardia dollaria. Kuten alta löytyvät pylväät kertovat, on Facebookin liikevaihto kasvanut viime vuosina hyvin luotettavasti: vuoden läpi joka neljänneksellä kasvua edeltävään verrattuna ja huiput vuoden viimeiseltä, jouluneljännekseltä ja sesongin jälkeen taas alkuvuodesta lähtö hieman alhaisemmalta, mutta paljon vuodentakaista korkeammalta tasolta.
Facebook raportoi kolmannelta neljännekseltä 736 miljoonan dollarin tuloksen, jossa oli kasvua komeat 95 prosenttia. Ilman osakeperustaisia kannustimia tulos olisi ollut 987 miljoonaa dollaria. Nettotulosta jäi viivan alle 425 miljoonaa dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebookin käyttäjien määräkin kasvoi yhä: kuukausittaisten aktiivisten käyttäjien määrä nousi 18 prosentilla 1,18 miljardiin ja päivittäisten 25 prosentilla 728 miljoonaan. Myös mobiilissa käyttäjien määrän kasvu oli liikevaihdon lailla hurjaa: 45 prosentin kasvulla kuukausimobiilikäyttäjien määrä nousi nyt jo 874 miljoonaan. Mobiili ei ole toistaiseksi enää uhka Facebookille.
Mutta ei Facebookinkaan kehitys aivan auvoista ole. Yhtiön osakekurssi lähti ensin jälkipörssisä vahvan tuloksen siivittämänä yli 15 prosentin nousuun, mutta koko nousu pyyhkiytyi pois Facebookin talousjohtajan David Ebersmanin kommentoitua Facebookin käytön vähentyneen aivan nuorimpien teinikäyttäjien keskuudessa. Tätä voidaan pitää huolestuttavana signaalina, koska teinikäyttäjät on usein nähty sosiaalisten medioiden edelläkävijäkäyttäjiksi, ja heidän kiinnostuksen lasku Facebookiin voi kertoa laajemmasta tulevasta kehityksestä. Ebersmankin tosin totesi, että lähes kaikki yhdysvaltalaisteinit löytyvät jo Facebookista – kasvun löytäminen tältä osin on siis vaikeaa.
Facebook on viimeisen vuoden aikana ratkaissut aiemman mobiiliongelmansa liiketoimintansa osalta. Seuraavaksi sen eteen tulee haaste pysyä ylipäätänsä relevanttina useiden erilaisten palvelujen noustessa la haastajien kasvaessa erityisesti viestipuolen sovelluksista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »