Twitter on ilmoittanut vuonna 2021 jo yhteensä kuudesta yritysostosta samalla, kun se on nostanut huomattavasti tahtiaan palvelunsa uudistamisessa uusilla ominaisuuksilla.
Twitterin käyttäjälle näkyvien ominaisuuksien kehitystahtia on kerrottu hidastaneen viime vuodet palvelun infrastruktuurin ja taustajärjestelmien uudistustyö.
Viime aikoina aktivoitunut Twitter on muun muassa avannut Clubhousen live-äänikeskusteluissa haastavan Spaces-toimintonsa sekä tuonut valikoidusti jo saataville uuden tippikuppitoiminnon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Viime viikolla Twitter kertoi uutisten lukemiseen tarkoitettua Nuzzel-palvelua ylläpitäneen Scroll-yrityksen ostosta. Twitter suunnittelee rakentavansa sen pohjalta osaksi uutta tilausmaksullista palveluaan toiminnon, joka päästäisi lukemaan mukana olevien medioiden artikkeleja Twitterin kautta ilman mainoksia.
Aiemmin Twitter osti myös uutiskirjetilausten liiketoimintaan keskittyneen Revuen. Twitter aikookin myös rakentaa uusia mahdollisuuksia Twitter-käyttäjille tarjota maksullisia uutiskirjeitä palvelun kautta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Twitterin yritysostotahdista on uutisoinut nyt Bloomberg.
Twitterin viime aikojen yritysostot ovat olleet yleisesti varsin pienikokoisia ja niillä Twitterin tarkoituksena on ollut kasvattaa nopeasti osaamista valituilla panostusalueilla. Monet Twitterin uusista hankkeista liittyvät maksullisiin palveluihin, joita on tarkoitus tuoda käyttäjien saataville. Ajan kanssa Twitter pyrkii rakentamaan näistä uutta liiketoimintaa nykyisin pääosin mainonnasta kertyvän liikevaihtonsa kasvattamiseksi.
Twitterin yritysostotahti – kuusi kauppaa tänä vuonna – on merkittävä kiihdytys muutaman vuoden takaisesta tilanteesta, jolloin Twitter kertoi vuosina 2017 ja 2018 yhteensä vain yhdestä yritysostosta. Vuonna 2015 Twitter kertoi jo kahdeksasta yritysostosta, mutta alkuvuonna 2021 tahti on ollut sitäkin kovempi.
Suuriin yritysostoihin Twitter ei kuitenkaan ole vielä lähtenyt, vaikka sen raportoitiin esimerkiksi käyneen aiemmin neuvotteluja Clubhousen ostamisesta neljän miljardin dollarin hinnalla. Lisäksi Twitter on yrittänyt aiemmin ostaa myös Discordin, jonka viime kuussa kerrottiin hylänneen 12 miljardin dollarin ostotarjouksen myös Microsoftilta. Lisäksi viime vuonna myös Twitter oli keskusteluissa aluksi mukana, kun Yhdysvallat aikoi pakottaa kiinalaisen ByteDancen myymään TikTokin Yhdysvaltojen toiminnot.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin myös Twitter itse oli yritysostohuhujen kohteena, mutta lopulta alustava kiinnostus esimerkiksi Salesforce.comin tai Disneyn taholta ei johtanut kauppoihin. Sittemmin Twitter itse on päässyt jälleen kiinni kasvuun ja nostanut tuloksensa kestävällä tavalla voitolliseksi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »