Maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvoivat alkuvuonna 27 prosenttia vuodentakaisesta 347 miljoonaan puhelimeen, arvioi tutkimusyhtiö Canalys.
Vuotta aiemmin älypuhelintoimituksiin vaikuttivat koronapandemian aiheuttamat liikkumisrajoitukset – ensin Kiinassa, sitten maaliskuussa laajasti muualla maailmassa. Rajoituksilla oli vaikutusta niin älypuhelinten tuotantoon kuin kysyntäänkin.
Muun muassa Apple ja Samsung ovat jo myös ehtineet molemmat omalta osaltaan raportoida vahvasta älypuhelinmyynnistä alkuvuonna 2021. Älypuhelinmarkkinan alkuvuoden 2020 romahdus ja sittemmin nähty paluu normaaliin käyvät hyvin ilmi yltä löytyvästä Canalysin jakamasta graafista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alkuvuonna älypuhelinmarkkinoilla nähtiin myös suuria markkinaosuusmuutoksia, kun Huawei putosi pois valmistajien TOP5-kärjestä.
Huawei on kärsinyt jo vuodesta 2019 alkaen Yhdysvaltojen rajoituksista, jotka kiristyivät merkittävästi syksyllä 2020. Sen jälkeen Huawei ei ole pystynyt enää hankkimaan älypuhelimiinsa tiettyjä komponentteja alkaen moderneista järjestelmäpiireistä, mikä on johtanut Huawein älypuhelintuotannon ja -toimitusten rajuun laskuun. Lisäksi Huawei kertoi marraskuussa 2020 Honor-liiketoimintansa myynnistä.
Canalysin mukaan Huawei toimitti alkuvuonna 18,6 miljoonaa älypuhelinta, millä se ylsi vasta 7. suurimmaksi valmistajaksi noin 5 prosentin markkinaosuudella. Aiemmin Huawei oli TOP3-valmistaja, ja ylsi hetkellisesti keväällä 2020 jopa suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi Kiinan tuolloin toivuttua pahimmista koronavaikutuksista muun maailman edellä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein romahdus on osaltaan antanut tilaa kaikille muille kasvaa. TOP5-valmistajista Canalysin mukaan Samsungin toimitukset kasvoivat 28 prosenttia, Applen 41 prosenttia, Xiaomin 62 prosenttia, Oppon 60 prosenttia ja Vivon 48 prosenttia.
Xiaomi ylsi toimitusmäärissä alkuvuonna jo varsin lähelle Applea, kun Canalys arvioi Applen toimitusten olleen 52,4 miljoonaa ja Xiaomin 49,0 miljoonaa älypuhelinta.
Eri tutkimusyhtiöiden arvioissa on jonkin verran heittoa, minkä lisäksi kannattaa muistaa yleisimmin tarkasteltavan vain kappalemääräisiä lukuja. Xiaomiin nähden moninkertaisella keskihinnalla iPhoneja myyvän Applen osuus älypuhelinmarkkinoista myynnin arvolla mitattuna on huomattavasti suurempi kuin Xiaomin, vaikka kappalemääräiset toimitukset kaksikolla samalla tasolla ovatkin.
Xiaomi on ollut kuitenkin suurin voittaja Huawein vaikeuksista, ja onnistunut valtaamaan markkinaosuuksia lisää laajasti eri alueilla, mukaan lukien Euroopassa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Eteenpäin katsottaessa, Canalys odottaa yhä koronavirustilanteen kehittymisen voivan vaikuttaa myös älypuhelinmarkkinoihin, minkä lisäksi yleinen komponenttipula voi myös vaikuttaa voimasuhteisiin. Puute komponenteista suosii suhteellisesti suurimpia valmistajia pienempien kustannuksella.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »