Euroopan älypuhelinmarkkinat toipuivat kasvuun alkuvuonna, kertoo tutkimusyhtiö Counterpoint Research.
Counterpointin mukaan älypuhelimyynti Euroopassa kasvoi 6 prosenttia vuodentakaisesta vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä tammi-maaliskuussa.
Markkinaosuuksissa tapahtui alkuvuonna dramaattisia muutoksia, jotka olivat jatkoa jo viime vuonna nähdylle kehitykselle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Valmistajista Samsung säilytti markkinajohtajan asemansa edelleen alkuvuonna sen markkinaosuuden noustua hieman 30 prosentista 32 prosenttiin, kun myynti kasvoi 13 prosentilla.
Applen iPhone-myynti kasvoi vahvasti 31 prosenttia, mikä nosti sen markkinaosuutta 22 prosentista 28 prosenttiin. iPhone 12 -puhelinten myynti onkin vetänyt alkuvuoden aikana erittäin hyvin.
Tilanne Samsungin ja Applen välillä eteni neljänneksen aikana – vielä tammikuussa Apple ylsi Samsungia suurempaan myyntiin, mutta Samsung palasi kärkeen helmikuussa Galaxy S21 -huippupuhelinlanseerauksen ja Galaxy A -sarjalaisten vetämänä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suurin putoaja edelleen alkuvuonna oli tietenkin Yhdysvaltojen rajoituksista kärsivä Huawei, jonka myynti Counterpointin mukaan romahti nyt peräti 75 prosentilla alkuvuoteen 2020 verrattuna. Lisäksi Huawein lukuihin on laskettu tässä vielä mukaan myös Honor, jonka myynnistä uusille omistajille Huawei kertoi jo marraskuussa. Yhteenlaskettunakin vielä Honorin kanssa Huawein markkinaosuus painui vain 4 prosenttiin, kun se vielä alkuvuonna 2020 oli 15 prosenttia.
Huawein laitteiden houkuttelevuus on laskenut, kun niistä puuttuvat Google-palvelut, minkä lisäksi syksyllä 2020 kiristyneet rajoitukset ovat johtaneet komponenttien puutteesta johtuvaan tuotannon rajoittamiseen.
Huawein romahdus on satanut monen muun kiinalaisvalmistajan laariin. Xiaomi on noussut selkeäksi markkinakolmoseksi Euroopassa 11 prosentista 18 prosenttiin nousseella markkinaosuudella. Xiaomin myynnin Counterpoint arvioi kasvaneen 73 prosenttia alkuvuonna. Samoin Oppo, OnePlus ja Realme, jotka kaikki lukeutuvat saman Oplus-ryhmän alle, ovat jatkaneet vahvaa kasvuaan 94, 85 ja 183 prosentin kasvulukemilla. Yhteenlaskettuna tämän kolmikon osuus on jo noin 10 prosenttia älypuhelinmarkkinoista Euroopassakin.
Xiaomille toistaiseksi vahvimmat alueet ovat löytyneet Etelä-Euroopasta, mutta viime aikoina se on pyrkinyt vahvistamaan asemaansa myös Pohjois-Euroopassa, mukaan lukien Suomessa. Maaliskuussa Xiaomi nousi Samsungin ohi markkinaykköseksi Espanjassa, minkä lisäksi se nappasi kakkospaikan myös Italiassa. Maaliskuussa Xiaomin osuus koko Euroopassa ylsi jo ensi kerran 20 prosenttiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »