Apple on laajentamassa omaa mainosliiketoimintaansa uudella mainospaikalla App Storessa. Financial Times noteeraa tämän tapahtuvan samalla, kun Apple on ensi viikolla julkaistavissa iOS ja iPadOS 14.5 -käyttöjärjestelmäversioissa ottamassa käyttöön uuden sovellusten välisen seurannan läpinäkyvyyden päivityksen.
Muun muassa Facebook on kritisoinut äänekkäästi Applen tulevaa muutosta.
Jatkossa käyttöjärjestelmä kysyy kaikkien sovellusten osalta, haluaako käyttäjä sallia niiden voivan seurata toimintoja eri sovellusten välillä. Jos käyttäjä kieltäytyy, eivät esimerkiksi Facebook ja monet muut mainosverkostot voi enää yhtä laajasti seurata esimerkiksi sitä, asentaako käyttäjä jonkin sovelluksen nähtyään siitä mainoksen näiden palveluissa. Tämä puolestaan heikentää sovellusten omistajien kiinnostusta mainosverkostojen ja myös Facebookin tarjoamia markkinointimahdollisuuksia kohtaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samaan aikaan Apple pyrkii kasvattamaan omaa App Store -mainosten liiketoimintaansa. Apple on tuomassa tarjolle uuden ostettavan mainospaikan, joka näkyy Haku-näkymässä suositeltujen sovellusten listauksessa ennen haun tekemistä. Aiemmin Apple on tarjonnut App Storessa mainospaikkoja jo hakutulosten yhteydessä.
9to5Mac-sivusto raportoi aiemmin yksityiskohtia uudesta, iOS 14.5:n testiversioissa kokeilussa olleesta mainospaikasta. Financial Timesin mukaan testaus on nyt suoritettu, ja Apple tulee tuomaan uuden mainospaikan saataville huhtikuun loppuun mennessä.
Alun perin Apple toi App Store -hakumainokset saataville vuonna 2016, ja niiden arvioidaan tuottavan Applelle jopa miljardi dollaria vuodessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple käyttää App Store -mainosten kohdentamiseen Apple ID -käyttäjätiliin liittyviä tietoja, kuten ikää, kiinnostuksen kohteita ja aiemmin App Storesta ladattuja sovelluksia. Applen omalta osalta kohdennettu mainonta on päällä oletusasetuksena.
Applen oman mainosliiketoiminnan laajentaminen sen samalla leikatessa toimintamahdollisuuksia kilpailevilta ratkaisuilta on omiaan kiihdyttämään puheita Applen mahdollisesta hallitsevan markkina-aseman väärinkäytöstä ja oman liiketoimintansa suosimisesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »