Maailmassa on käytössä useampia miljardeja älypuhelimia. Maailmanlaajuisesti älypuhelinmyynnissä suurimpia merkkejä ovat tätä nykyä Samsung, Apple ja kärkikolmikosta Huawein syrjäyttänyt Xiaomi.
Eri alueilla markkinat jakautuvat kuitenkin hyvin eri tavoin, ja Afrikan markkinoita hallitsee kiinalainen Transsion eri brändeillään.
Nyt Transsionin Tecno-brändi on noussut myös yksinään ensi kertaa Afrikan markkinoiden suurimmaksi, kertovat tutkimusyhtiö Counterpoint Researchin tilastot.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Counterpointin mukaan Tecnon markkinaosuus nousi viime vuonna edellisvuoden 18 prosentista 20 prosenttiin Afrikan älypuhelintoimituksista samalla, kun Samsungin markkinaosuus laski 18 prosentista 15 prosenttiin.
Counterpoint ei niputa tilastoissaan yhteen Transsionin eri brändejä, joita ovat myös itel ja Infinix. Näistä kolmanneksi suurimman itelin osuus Afrikan älypuhelintoimituksista oli viime vuonna 12 prosenttia ja viidenneksi suurimman Infinixin 7 prosenttia, joten yhteenlaskettuna Transsion hallitsee Afrikan älypuhelinmarkkinoista yli kolmanneksen osuutta.
Transsion on eri brändiensä kautta panostanut pitkään Afrikan markkinoille. Myynnin ja markkinoinnin ohella myös tuotteita on räätälöity Afrikan markkinoiden tarpeisiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kokonaisuutena Afrikan älypuhelintoimitusten Counterpoint arvioi laskeneen 6,7 prosentilla vuonna 2020. Kuten muillakin markkinoilla, taustalla vaikutti muun muassa koronapandemia ja kysynnän lisäksi sen vaikutukset myös tuotteiden tarjontaan.
Huawei ylsi vuonna 2020 neljänneksi suurimmaksi älypuhelinmerkiksi Afrikan toimituksissa, mutta sen osuus laski 10 prosentista 8 prosenttiin. Samanaikaisesti Xiaomi kasvatti osuuttaan 2 prosentista 4 prosenttiin, mutta suhteellisesti Afrikka on yhä Xiaomille selvästi keskimääräistä heikompi markkina – ja samanaikaisesti potentiaalinen kasvun lähde edelleen viime vuoden 126 prosentin toimitusten kasvun jatkoksikin.
Suomalainen HMD Global ylsi Nokia-älypuhelimillaan Afrikan älypuhelintoimituksissa 9. suurimmaksi 1 prosentin osuudella.
Vauraammissa maissa vahvan Applen markkina-asema Afrikassa on vähäinen myös vain noin 1 prosentin markkinaosuudella.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Afrikan älypuhelinmarkkinoista edelleen yli 80 prosenttia koostuu alle 200 dollarin ja noin puolet alle 100 dollarin älypuhelimista. Afrikassa peruspuhelimia korvataan yhä myös merkittävissä määrin älypuhelimilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »