Huawei on kertonut investoivansa 1 miljardia dollaria eli 850 miljoonaa euroa itseajaviin, älykkäisiin ja sähköisiin autoihin liittyvään tutkimukseen ja tuotekehitykseen tänä vuonna.
Täysin omia sähköautoja Huawein suunnitelmiin ei kuitenkaan kuulu. Sen sijaan Yhdysvaltojen rajoitusten kurittamaksi joutunut kiinalainen verkkoteknologia- ja mobiililaiteyhtiö pyrkii yhteistyön autonvalmistajien kanssa. Huawein mukaan se tulee aluksi tekemään yhteistyötä kolmen autonvalmistajan kanssa itseajavien autojen kehittämisessä, ja Huawein brändi tulee näkymään näiden osalta tuotteissa mukana olevana alabrändinä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein kolme ensimmäistä autonvalmistajakumppania ovat kiinalaiset BAIC Group, Chongqing Changan Automobile ja Guangzhou Automobile Group.
Huawein suunnitelmat eroavat esimerkiksi sen kanssa älypuhelimissa kilpailevasta Xiaomista, joka ilmoitti pari viikkoa sitten lähtevänsä mukaan sähköautojen markkinoille ja investoivansa seuraavan 10 vuoden aikana hankkeeseen jopa 10 miljardia dollaria.
Samoin merkittävistä älypuhelinvalmistajista myös Applella tiedetään olevan käynnissä oman sähköauton kehitysprojekti, vaikka Apple itse onkin toistaiseksi virallisesti vahvistanut vain kehittävänsä itseajamisen järjestelmiä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein suunnitelmista autojen suhteen kertoi maanantaina Kiinan Shenzhenissä yhtiön johdossa vetovastuussa oleva puheenjohtaja Eric Xu osana Huawein Global Analyst Conference -tapahtumaa. Xun kommenteista raportoi Bloomberg.
Huawein tulevaa roolia kehittyneissä autoissa voi verrata vaikkapa Inteliin tietokoneiden suoritinvalmistajana. Sen tavoin Huawein teknologiaa hyödyntävissä autoissa voidaan nähdä asiasta kertova logo, aivan kuten Intel Inside -merkintä on tuttu tietokoneista.
Huawein oman ilmoituksen mukaan sen autonomisiin ajoneuvoihin kehittämä itseajamisen teknologia olisi joiltakin osin ohittanut esimerkiksi Teslan. Huawei nosti esimerkkinä teknologiansa kyvyistä esiin sen suorituksen ajaa yli 1 000 kilometriä ilman ihmiskuljettajan tarvetta puuttua ajoon.
Huawei-pomo muistutti, että Kiinassa myydään yli 30 miljoonaa autoa vuosittain, joten pelkästään kotimarkkina tarjoaa tältäkin osin Huaweille jo valtavia mahdollisuuksia. ”Vaikka emme ottaisi osaamme Kiinan ulkopuolisista markkinoista, jos pystymme tienaamaan 10 000 juania (noin 1 300 euroa) keskimäärin Kiinassa myydyistä autoista, se on jo erittäin suuri bisnes Huaweille”, kommentoi Huawei-pomo Eric Xu.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huaweille autoihin liittyvään teknologiaan panostaminen on myös yksi kasvun osa-alue, jossa sen kuluttajaliiketoiminta on romahtanut Yhdysvaltojen rajoitusten aiheuttamien komponenttien saatavuusvaikeuksien sekä kansainvälisillä markkinoilla myös Google-palvelujen puutteen vuoksi.
Autojen lisäksi Huawei hakee uutta kasvua muun muassa älykkäistä maatalouden ja terveydenhuollon ratkaisuista.
Osa Huawein autoihin tarjoamaa ratkaisua on jatkossa myös sen HarmonyOS-käyttöjärjestelmä.
Huawein HMS for Car -palvelut ovat myös osana jo vuoden 2021 Mercedes-Benzin S-sarjaa Kiinan markkinoilla.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »