Kiinalainen Huawei onnistui kasvattamaan sekä liikevaihtoaan yhä edelleen vuonna 2020 edellisvuoteen verrattuna huolimatta Yhdysvaltojen kiristyneistä rajoituksista toimintaan yhtiön kanssa.
Yhdysvallat asetti Huawein jo toukokuussa 2019 kieltolistalle, joka kieltää ilman erillisiä kauppaministeriön lupia yhdysvaltalaisen teknologian myynnin Huaweille. Jo vuonna 2019 tämä näkyi Google-palvelujen jäämisenä pois Huawein uusista laitteista, minkä lisäksi vuoden 2020 edetessä Huawein komponenttihankinnat vaikeutuivat merkittävästi Yhdysvaltojen kiristäessä rajoitustensa tulkintaa. Syksyllä 2020 tämä muun muassa lopetti Huawein älypuhelinten Kirin-järjestelmäpiirien tuotannon, kun taiwanilainen TSMC oli rajoitusten vuoksi pakotettu vetäytymään yhteistyön jatkamisesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Täksi vuodeksi erityisesti Huawein kuluttajaliiketoimintaan onkin ennustettu suurta romahdusta tuotannon jatkamisen muuttuessa yksinkertaisesti mahdottomaksi nykyrajoitusten säilyessä voimassa, mutta vielä vuonna 2020 Huawei puolusti asemiaan ja onnistui kannattelemaan liiketoimintaansa jopa hämmästyttävän menestyksekkäästi. Osaltaan Huaweita auttoi vahva myynti sen kotimarkkinoilla Kiinassa.
Kokonaisuutena Huawein liikevaihto kasvoi viime vuonna edellisvuodesta 3,8 prosenttia 891,4 miljardiin juaniin eli noin 115 miljardiin euroon tämän päivän kurssilla muunnettuna. Nettotulos kasvoi 3,2 prosenttia 64,6 miljardiin juaniin eli vastaavasti noin 8,4 miljardiin euroon. Samanaikaisesti Huawein liiketoiminnan kassavirta romahti 61,5 prosenttia 35,2 miljardiin juaniin, missä näkyvät Huawein kasvattamat komponenttivarastot, joiden ansiosta sen tuotteiden tuotanto ja myynti ovat pysyneet käynnissä komponenttitoimitusten katkeamisesta huolimatta.
Huawein älypuhelimista, tablettilaitteista, puettavista laitteista ja tietokoneista sekä muista kuluttajatuotteista vastaava kuluttajaliiketoiminta kasvatti liikevaihtoaan vuonna 2020 edellisvuodesta 3,3 prosentilla 482,9 miljardiin juaniin eli noin 62,5 miljardiin euroon. Huawein mukaan älypuhelinmyynnin laskua paikkasi vahvasti 65 prosenttia yhteensä kasvanut puettavien laitteiden, tablettilaitteiden ja tietokoneiden myynti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuoden lopulla, 17. marraskuuta, Honor vahvisti myyvänsä Honor-brändin ja sen liiketoiminnan uusille omistajille. Järjestely ei ole vielä kokonaisuudessaan toteutunut joidenkin Honor-liiketoimintaan liittyvien omaisuuserien osalta, ja vuosikertomuksessaan Huawei kertoo odottavansa sen tulevan valmiiksi viimeistään kesäkuun loppuun mennessä.
Honorin myynti ja komponenttien puutteesta johtuva tuotannon lasku tulevat tänä vuonna oletettavasti merkittävästi pienentämään Huawein kuluttajaliiketoimintaa.
Huawei on myös maailman suurin operaattoreita palveleva verkkolaiteyhtiö. Huawein verkkoliiketoiminta eli Carrier-segmentti kasvatti liikevaihtoaan viime vuonna vain 0,2 prosenttia, eli liikevaihto pysyi käytännössä edellisvuoden tasolla ja oli 302,6 miljardia juania eli reilut 39 miljardia euroa. Huawein mukaan sen toimittamilla laitteilla on ainakin osittain rakennettu yli 1 500 verkkoa yli 170 maassa.
Operaattoriliiketoiminnassa Huawei on viime vuoden aikana kärsinyt takaiskuja myös Euroopassa, jossa useissa maissa on eri tavoin päätetty Huawein sulkemisesta ulos 5G-verkkojen toimituksista osittain Yhdysvaltojen vahvasti kannustamana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein kolmas liiketoiminta, yrityksille erilaisia pilvipalveluja ja tietotekniikkaratkaisuja tarjoava Enterprise-segmentti, puolestaan kasvoi viime vuonna selvästi eniten liikevaihdon noustua 23,0 prosentilla 100,3 miljardiin juaniin eli jo noin 13 miljardiin euroon.
Maantieteellisesti Huawein liikevaihto kasvoi 15,4 prosenttia Kiinassa, ja kotimarkkina toikin Huawein bisneksestä lähes kaksi kolmasosaa. Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa liikevaihto laski 12,2 prosenttia, Kiinan ulkopuolisessa Aasiassa 8,7 prosenttia ja Amerikoissa 24,5 prosenttia.
”Viimeisen vuoden aikana olemme pysyneet vahvoina vastoinkäymisten edessä”, kommentoi Huawein kolmesta vaihtuvasta puheenjohtajasta viimeksi vetovastuussa ollut Ken Hu. ”Olemme jatkaneet innovointia luodaksemme arvoa asiakkaillemme, auttaaksemme taistelussa tätä pandemiaa vastaan ja tukeaksemme taloudellista elpymistä ja sosiaalista kehitystä ympäri maailman. Käytimme myös tämän tilaisuuden kehittääksemme edelleen toimintojamme, johtaen suoritukseen, joka oli pitkälti ennusteiden mukainen”, Ken Hu kommentoi viime vuoden tuloksia.
”Vuonna 2021 toimintaympäristö on edelleen monimutkainen ja volatiili. COVID-19:n nousu uudelleen ja geopoliittinen epävarmuus esittävät jatkuvia haasteita maailmanlaajuiselle yhteisölle”, Ken Hu avaa epävarmoja näkymiä kuluvalle vuodelle.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »