Huawein kuluttajaliiketoiminnan johtajana tunnetuksi tullut Richard Yu on nimitetty myös Huawein uuden pilvi-, tekoäly- ja muita palveluja sisältävän Cloud and AI -liiketoimintaryhmän johtoon.
Huawein liiketoiminta on tähän asti jakautunut ylimmällä tasolla kuluttajaliiketoimintaan (Consumer BG) operaattoriliiketoimintaan (Carrier BG) ja yritysratkaisujen liiketoimintaan (Enterprise BG). Jatkossa näiden rinnalle neljäntenä erillisenä liiketoimintaryhmänä on nousemassa Yun jatkossa johtama Cloud and AI, jonka toiminnot ovat tähän asti toimineet muiden ryhmien osana.
Nyt Kiinassa raportoidusta muutoksesta on ilmeisesti tarkoitus varsinaisesti tiedottaa vasta helmikuussa. Huawei on kuitenkin jo vahvistanut, että Cloud and AI -ryhmän aiempi johtaja Hou Jinlong on siirtynyt uusiin tehtäviin Huawein digitaaliseen energiaan liittyvän liiketoiminnan johdossa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Julkisten ja yksityisten pilvipalvelujen lisäksi liiketoimintaryhmän alle kuuluvat esimerkiksi tekoäly ja koneoppiminen sekä myös esineiden internetin ratkaisuja.
Yu on työskennellyt Huaweilla jo vuodesta 1993 alkaen, aluksi myös yhtiön verkkoliiketoiminnoissa ennen siirtymistään kuluttajaliiketoiminnan johtoon.
Kiinalaisraporttien mukaan uudessa tehtävässä aloittava Yu olisi jatkossakin vastuussa myös Huawein kuluttajaliiketoiminnasta sekä myös älykkäisiin autoihin liittyvästä liiketoiminnasta. Toisen raportin mukaan toisaalta Yu ei kuitenkaan johtaisi enää jatkossa Huawein älypuhelinliiketoimintaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein koko liiketoiminta on tällä hetkellä melkoisessa myllerryksessä Yhdysvaltojen rajoituksista johtuen.
Marraskuussa Huawei kertoi jo myyvänsä Honor-liiketoiminnan, joka oli vastannut karkeasti neljäsosasta koko Huawein älypuhelintoimituksia. Tuoreiden huhujen mukaan Huawei käy neuvotteluja myös P- ja Mate-huippupuhelinbrändiensä myynnistä. Huawei itse on kuitenkin ainakin toistaiseksi kiistänyt huhut, jotka kuitenkin vaikuttivat erittäin vahvoilta ja tulivat julkisuuteen luotettavan tahon, uutistoimisto Reutersin, kautta.
Käytännössä P- ja Mate-huippupuhelimista luopuminen ja mahdolliset muut diilit voisivat tarkoittaa loppua koko Huawein kuluttajaliiketoiminnalle ja yhtiön keskittymistä yritysasiakkaiden – operaattoreiden ja muiden – palvelemiseen. Myös kuluttajaliiketoimintaa johtaneen Yun uusi pesti uuden Cloud ja AI -liiketoimintaryhmän johdossa sopisi tähän kokonaisuuteen.
Erityisesti kuluttajaliiketoiminnassa Yhdysvaltojen rajoitukset ovat vaikeuttaneet tai tehneet jopa mahdottomiksi Huawein komponenttihankinnat järjestelmäpiireistä alkaen, minkä on arvioitu johtavan sen markkinaosuuden romahtamiseen muun muassa älypuhelimissa kuluvan vuoden aikana, kun tuotteiden valmistaminen ei enää ole mahdollista. Tämä tausta huomioiden Huawein on luontevaa myydä kuluttajaliiketoimintansa osia, kuten on jo tapahtunut Honorin kanssa, muille omistajille, jos ne näin vapautuvat Yhdysvaltojen rajoituksista ja voivat jatkaa normaalia liiketoimintaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »