Google kertoi aiemmin tällä viikolla, torstaina 14. tammikuuta, toteuttaneensa aktiivisuusranneke- ja älykellovalmistaja Fitbitin yritysoston, jonka ostamisesta tehdystä sopimuksesta Google tiedotti jo marraskuun 2019 alussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen Fitbit-kaupan hyväksymisprosessi eri kilpailuviranomaisten toimesta on ollut jo pitkä – eikä se itse asiassa kaupan toteuttamisesta huolimatta ole maalissa vieläkään.
Euroopan komissiolta Google sai luvan Fitbitin ostamiselle ennen joulua, mutta Yhdysvalloissa kauppaa tutkineelta oikeusministeriöltä ja Australian kilpailuviranomaiselta lupia ei vielä ennen kaupan toteuttamista saatu.
Mielenkiintoisesti Yhdysvaltojen osalta näyttää siltä, että määräaika kaupan hyväksymiseksi tai kieltämiseksi näyttää tulleen vain täyteen ilman, että oikeusministeriö olisi hakenut ajalle myöskään pidennystä. Näin ennalta määritellyn käsittelyajan täytyttyä Google päätti toteuttaa kaupan, vaikkei oikeusministeriö siitä päätöstä suuntaan tai toiseen vielä ollutkaan antanut.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Oikeusministeriön mukaan kaupan tutkinta tosin jatkuisi yhä, mutta on epäselvää, mitä oikeusministeriö tilanteessa enää tekee – tai voi ylipäänsä tehdä.
”Teimme yhteistyötä oikeusministeriön laajan tutkinnan kanssa viimeisen 14 kuukauden ajan, ja sovittu odotusaika erääntyi ilman heidän vastustusta. Jatkamme yhteydenpitoa heidän kanssaan ja olemme sitoutuneita vastaamaan mihin tahansa lisäkysymyksiin”, Googlen edustaja kommentoi tilannetta Android Police -sivustolle.
Australian kilpailututkinnan osalta Google puolestaan vain päätti jättää sen huomiotta, ja hoitaa mahdolliset seuraamukset myöhemmin. Australian kilpailuviranomainen ACCC oli pitänyt kaupan kilpailuvaikutuksia merkittävinä, ja mahdollisena syynä kaupan kieltämiselle. Nyt ACCC saattaa viedä asian oikeuden ratkaistavaksi.
Muun muassa osana Euroopan komission käsittelyä Google antoi kauppaan liittyen sitoumuksia sen tulevasta toiminnasta. Googlen mukaan se toteuttaa näitä sitoumuksia maailmanlaajuisesti. Sitoumukset määrittelevät, kuinka Google saa käyttää kerättyjä tietoja mainontatarkoituksiin ja millä tavoin yhteensopivuus kilpailevien puettavien laitteiden kanssa on säilytettävä Android-käyttöjärjestelmässä. Lisäksi käyttäjille on tarjottava mahdollisuus terveys- ja aktiivisuustietojen jakamiseen edelleen muille palveluille, jos he niin haluavat.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Fitbit korosti jo yrityskaupan julkistuksen yhteydessä, ettei se koskaan myy käyttäjien henkilökohtaisia tietoja eikä Googlen mukaan Fitbitin terveys- ja hyvinvointitietoja tulla käyttämään myöskään Googlen mainosten kohdentamiseen. Lisäksi käyttäjillä on mahdollisuus tutkia, siirtää tai poistaa tietonsa.
Google sopi maksavansa Fitbitistä 7,35 dollaria osakkeelta eli yhteensä 2,1 miljardia dollaria, vajaat 1,9 miljardia euroa. Googlen tarjoama hinta oli yli 70 prosenttia korkeampi kuin Fitbitin osakkeen kurssi pörssissä vielä ennen huhuja kaupasta. Kurssi oli jo tätä ennen saanut nostetta yleisistä myyntispekulaatioista. Korkeimmillaan osake noteerattiin yli 47 dollarissa vuonna 2015.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »