Applen autoprojektista huhutaan nyt runsaasti. Viimeisimpänä The Verge on nyt raportoinut Applen käyneen viime vuonna keskusteluja startup-yritys Canoon ostamisesta.
Canoo on erikoistunut kehittämään sähköisiä ajoneuvoja ja niihin liittyviä teknologioita.
The Vergen lähteiden mukaan Apple oli laajasti kiinnostunut Canoon kehittämästä skaalautuvasta sähköajoneuvojen alustasta, johon on integroitu keskeisiä komponentteja, kuten akusto ja sähkömoottori kuin myös laajemmin auton elektroniikkaa. Ratkaisu vapauttaa suunnittelua, kun ”skeittilaudaksi” nimetyn alustan päälle voi rakentaa erilaisia ohjaamo-, sisustus- ja muotoiluratkaisuja. Canoon kehittämä alusta on viety The Vergen mukaan kilpailevia autonvalmistajia ja startup-yrityksiä pidemmälle integroinnissaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Raportoidusti Apple olisi halunnut ostaa Canoonin, mutta yritys puolestaan oli vain kiinnostunut Applen mahdollisesta vähemmistösijoituksesta ja yhteistyöstä.
Yhtiöt lopettivat neuvottelunsa Canoonin listauduttua pörssiin joulukuussa sijoituskuoriyhtiön (SPAC) ostamana. Aktiivisesti keskusteluja Applen kanssa käytiin vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla.
Mielenkiintoista on, että Canoo on tehnyt yhteistyötä korealaisen Hyundain kanssa. Korealaisyhtiötä on viime päivinä huhuttu tiiviisti Applen tulevaksi kumppaniksi sen sähköautojen valmistuksessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuonna 2017 perustetun Canoon perustajaryhmällä on taustaa sähköautovalmistaja Faraday Futurelta sekä aiemmin muun muassa BMW:ltä. Rahoitusta yhtiö on saanut muun muassa Kiinasta ja Taiwanista.
Canoo suunnittelee kaupalliseen käyttöön tarkoitettujen sähköajoneuvojen, kuten toimituksiin käytettäviin pakettiautojen ja ruoka-autojen lisäksi tuovansa markkinoille tila-auton, jota yhtiö voisi tarjota asiakkaille kuukausisopimuksella.
Yleisesti Applen oman auton kehittämisprojektin arvellaan olevan vasta varsin varhaisessa vaiheessa ja markkinoilletulon vähintään vuosien päässä. Korealaisraportin mukaan Apple ja Hyundai kuitenkin tavoittelisivat kumppanuussopimuksen viimeistelyä maaliskuuhun mennessä, ja yhtiöiden suunnitelmana olisi aloittaa Apple-autojen tuotanto jopa jo vuodesta 2024 alkaen Yhdysvalloissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alan lähteiden mukaan Apple ja Hyundai voisivat valmistaa Apple-autoja yhteistyössä Hyundaihin kuuluvan Kia Motorstin tehtaalla Georgian osavaltiossa tai ”yhdessä investoida uuteen tehtaaseen Yhdysvalloissa”.
Hyundain odotetaan tuovan yhteistyöhön ennen kaikkea perinteisen autoteollisuuden valmistusosaamista.
Prototyypin Apple-autosta odotetaan korealaisraportin mukaan aloittavan testeissä ensi vuonna.
Viime viikkojen huhumyllyn Apple-autosta käynnisti uutistoimisto Reuters, jonka raportti joulun alla kertoi Applen suunnittelevan jälleen voimakkaasti omaa sähköautoaan ja maalaili tavoitetta markkinoilletulosta myös jo jopa vuonna 2024, varustettuna muun muassa uudella ”seuraavan tason” akkuteknologialla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sittemmin Bloomberg viime viikon raportissaan totesi Applen autoprojektin olevan vasta varhaisessa vaiheessa, ja markkinoilletulon ainakin 5-7 vuoden päässä. Samoin Apple-tietäjänä ansiokkaiden paljastustensa myötä tunnettu analyytikko Ming-chi Kuo on todennut markkinoiden odotusten Apple-auton suhteen olevan yliampuvia, ja markkinoilletulo voi venyä esimerkiksi vuoteen 2028.
Aiemmin Bloomberg raportoi jo, että Applen autoprojekti eli Project Titan siirtyi viime vuoden aikana Applen johtoryhmään kuuluvan, koneoppimisesta ja tekoälystrategiasta vastaavan johtajan John Giannandrean alaisuuteen. Saman raportin mukaan tällä hetkellä Project Titan -nimellä tunnetun autoprojektin varsinaisesta päivittäisestä johtamisesta vastaa kuitenkin Applen Teslalta rekrytoima Doug Field, joka aiemmin Teslalla johti sen kehitystyötä.
Kokonaisuutena Applen autoprojektissa työskentelee satoja ihmisiä.
Suuri projekti jakaantuu eri asioihin keskittyviin tiimeihin. Omat pienet tiiminsä työskentelevät esimerkiksi työskentelee ajoneuvon dynamiikan, voimalinjan, turvallisuuteen liittyvien kysymysten ja akkuteknologian parissa. Applen muissakin laitteissa käytettävien omien suoritinpiirien kehityksestä vastaava tiimi on myös yhteistyössä kehittämässä suorittimia liittyen itseajamisen teknologiaan. Lisäksi Applella on ”pieni tiimi” kehittämässä esimerkiksi ajojärjestelmiä, auton sisustaa kuin myös ulkoista muotoilua. Mielenkiintoisesti koronapandemian on myös kerrottu hidastaneen tiimin kehitystyötä viimeisen vuoden aikana etätöihin siirtymisen myötä.
Applen sähköautoon on huhuttu ”seuraavan tason” akkuteknologiaa sekä LiDAR-antureiden voimin toimivana ainakin jonkinlaisia itseajamisen ominaisuuksia. On kuitenkin epäselvää, kuinka autonomisen auton Apple pystyisi tuomaan markkinoille reilun kolmen vuoden päästä ja miten mahdolliset tähän liittyvät haasteet vaikuttavat autolanseerauksen aikatauluun.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »