Apple on julkistanut uusia tilastoja sen eri palveluiden ja ennen kaikkea App Store -sovelluskaupan menestyksestä. App Store teki jälleen jouluaatosta alkaen uuden viikkoennätyksen ja uudenvuodenpäivänä uuden päiväennätyksen.
Applen mukaan:
- Apple-laitteiden käyttäjät tekivät App Storessa ostoksia 1,8 miljardilla dollarilla eli noin 1,5 miljardilla eurolla viikossa jouluaatosta uudenvuodenaattoon. Summa kasvoi noin 27 prosentilla vuodentakaisesta 1,42 miljardista dollarista. Pääosa ostoista kertyi yllätyksettömästi peleistä.
- Uudenvuodenpäivänä käyttäjät tekivät ostoksia ennätysmäisellä 540 miljoonalla dollarilla eli noin 445 miljoonaa eurolla päivässä. Summa kasvoi 40 prosentilla vuodentakaisesta 386 miljoonasta dollarista.
- Yhteensä sovelluskehittäjät ovat tienanneet Applen kautta App Store -sovelluksillaan 200 miljardia dollaria eli tämän päivän kurssilla noin 165 miljardia euroa alkaen sovelluskaupan avaamisesta vuonna 2008. Tämä lukema oli vuosi sitten yltänyt 155 miljardiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple kertoo vuoden 2020 ladatuimpien App Store -sovellusten joukkoon kuuluneen muun muassa Zoomin ja Disney+:n, jotka molemmat olivat suuria menestyksiä koronapandemian sävyttämänä poikkeuksellisena vuotena.
”Nyt enemmän kuin koskaan aiemmin, asiakkaat ympäri maailman ovat löytäneet inspiraatiota ja arvoa Applen palvelujen laajuudesta ja laadusta, jotka vaikuttavat heidän elämään suurilla ja pienillä tavoilla joka päivä”, kommentoi Applen internet-ohjelmistoista ja palveluista vastaava johtaja Eddy Cue.
Applen mukaan myös Apple Music -musiikkipalvelulla oli ennätyksellinen vuosi sen paremmin asiaa tarkentamatta. Apple kertoo, että yli 90 prosenttia Apple Musicin käyttäjistä on käyttänyt iOS 14:ssä syksyllä esiteltyjä uusia ominaisuuksia. Lisäksi lyriikkaominaisuuden käyttö tuplaantui vuonna 2020.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple kertoi myös vielä, että Applen Kirjat -sovelluksella on yli 90 miljoonaa kuukausitasolla aktiivista käyttäjää ja kuukausimaksullisessa Apple Arcade -palvelussa on tarjolla nyt yli 140 peliä.
Apple on laajentanut palveluvalikoimaansa merkittävästi viimeisen parin vuoden aikana niin Apple TV+:lla, Apple Arcadella, valituilla markkinoilla harjoitusvideoita tarjoavalla Apple Fitness+:lla ja uutispalvelu Apple News+:lla kuin Yhdysvalloissa myös Apple Card -luottokortilla. Lisäksi syksystä 2020 alkaen palveluita on voinut hankkia myös Apple One -yhdistelmätilauksena.
Palveluista on kasvanut merkittävä osa Applen liiketoimintaa, ja noin viidesosa sen liikevaihtoa. Merkittävä osa palveluiden liikevaihdosta kuitenkin kertyy edelleen Applen App Store -ostoista ottamasta osuudesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toinen poikkeus App Storen 30 prosentin komissiosta ovat yli vuoden mittaiset tilaukset, joissa Applen komissio on ollut jo aiemmin 15 prosenttia.
Osa 30 prosenttia maksamaan joutuvista sovelluskehittäjistä ovat kritisoineet sovelluskauppojen korkeaa komissiota, ja Apple on kiistellyt App Store -käytännöistään esimerkiksi Fortnite-pelin kehittäjän Epic Gamesin ja Spotifyn kanssa. Epic-kiista eteni viime vuoden aikana oikeusjuttujen tasolle.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »