Verkkoteknologiaan keskittyvä Nokia kertoi tänään hieman tarkemmin uudesta strategiastaan, ja siihen kytkeytyvästä uudesta toimintamallistaan ja organisaatiostaan, joka astuu voimaan vuoden 2021 alusta.
Huomionarvoisin seikka Nokian tämänpäiväisissä ilmoituksissa oli tieto Mobile Networks -liiketoimintaryhmän eli mobiiliverkkojen jäämisestä ensi vuonna arvioidulta vertailukelpoiselta liikevoittomarginaaliltaan noin nollan prosentin tasolle, eli suomeksi sanottuna nollatulokseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokian liikevaihto kokonaisuudessaan on reilut parikymmentä miljardia euroa, ja tästä Mobile Networksin osuus on noin puolet, noin 10 miljardia euroa. Tämä bisnes ei ensi vuonna tulosta tule tekemään, Nokia myönsi jo tänään.
Tilanteen taustalla ovat tietenkin edelleen Nokian haasteet sen 5G-tuotteiden kilpailukyvyn suhteen. Nokia on kilpailjoitaan jäljessä 5G-laitteiden teknologiassa ja tuotteiden hintatasossa, minkä ansiosta sen on haastavaa kannattavasti pärjätä tiukasti kilpailluilla verkkomarkkinoilla. Kuten Nokia viesti jo aiemmin lokakuun lopulla, se pyrkii ratkaisemaan tätä ongelmaa panostamalla lisää tutkimukseen ja tuotekehitykseen, nousemaan näiden panostusten myötä jälleen teknologiajohtajaksi ja näin lopulta korjaamaan myös mobiiliverkkojen kannattavuusongelman.
Nokian muut bisnekset (kiinteät ja optiset verkot sekä IP-reititys, ohjelmistot ja patentti- ja muu lisensointi) ovat kokonaisuuksina huomattavasti mobiiliverkkoja terveemmällä ja kannattavammalla pohjalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tänään kello 15 aikaa iltapäivällä alkaneessa, analyytikoille suunnatussa live-videolähetyksessä Nokian elokuun alussa aloittanut toimitusjohtaja Pekka Lundmark ja syyskuun alussa aloittanut talousjohtaja Marco Wirén taustoittivat vielä lisää tämän päivän uutisia, nykyistä tilannetta ja tulevaa toimintamallia.
Toimitusjohtaja Lundmarkin mukaan nopeasti tapahtuvaa ihmeparannusta Nokialta ei ole luvassa, vaan edessä useampia vuosia vaativa kehittymisprosessi.
”Tämä tulee olemaan pidempi matka. Tämä tulee olemaan kolmen vuoden matka”, Lundmark avasi iltapäivän tilaisuuden.
Ensi vuoden Nokia varoitti jo lokakuun lopulla muodostuvan haasteelliseksi, mutta kokonaisuutena yhtiön oikaistun liikevoittomarginaalin pitäisi kuitenkin yltää 7-10 prosenttiin liikevaihdosta. Nokialla kuitenkin olisi rahkeita paljon parempaankin, jos mobiiliverkot yltäisivät jatkossa edes kohtuulliseen suoritukseen. Ensi vuoden tuloksestakin karkeasti puolet takoo Nokian erittäin kannattava patenttilisensointi, jonka osuus Nokian liikevaihdosta on reilusti alle kymmenesosa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tilanteen heikkous mobiiliverkoissa näyttää lyöneen toden teolla kasvoille vasta, kun Samsung voitti Nokian edestä jenkkioperaattori Verizonilta jättimäisen 6,64 miljardin dollarin 5G-verkkosopimuksen. Diili tuli julkisuuteen syyskuun alussa, mutta neuvotteluja sitä oli tietenkin käyty jo pitkään. Juurikin Nokia hävisi tämän diilin Samsungille, joka vahvisti yksittäisellä kaupalla merkittävästi asemaansa Yhdysvaltojen verkkomarkkinoilla.
Samoin Nokian jättäytymisellä käytännössä pois Kiinan markkinoilta on toki vaikutuksensa Nokian skaalan ylläpitämiseen jatkossa. Nokia on jo jonkin aikaa ja yhä edelleen jopa koomisuuteen asti koko ajan kaikissa kohdin markkina-asemastaan puhuessaan korostanut lukuja ilman Kiinaa. Nähtävästi on niin, että Nokian rahkeet eivät vain riitä Kiinassa pärjäämiseen, jossa kotimaiset valmistajat hallitsevat poikkkeuksellisella tavalla markkinoita, kun muuallakin on jo vaikeaa pysyä kilpailun tahdissa.
Nokia kärsii ensi vuonna Verizonilta ja myös tietenkin Kiinasta puuttumaan jäävistä volyymeista, minkä lisäksi Lundmark myönsi jälleen tänään hintakilpailun Pohjois-Amerikan markkinoilla olevan muutenkin erittäin tiukkaa. Kun myyntiä kertyy vähemmän ja Nokian täytyy samanaikaisesti investoida entistä enemmän tutkimukseen ja tuotekehitykseen paremman huomisen toivossa, on heikon lyhyen aikavälin kannattavuuden syyt kasassa ja nollatulos paras mitä Nokia saattaa mobiiliverkkojen osalta toivoa.
Lundmark kertoi tänään mielenkiintoisia tietoja Nokian jo tähän mennessä 5G-tutkimukseen ja -tuotekehitykseen liittyen kasvattamista panostuksista. Lundmarkin mukaan Nokian 5G-tutkimus- ja tuotekehityksen kapasiteetti eli käytännössä siis siihen osoitettu työvoima on kasvanut 40 prosentilla tammikuusta 2019 tähän mennessä. Nokia on myös kolminkertaistanut järjestelmäpiirikehittäjiensä lukumäärän ja tuplannut resurssit joidenkin ohjelmistosegmenttien kehitystyössä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Järjestelmäpiiripohjaisten tuotteiden osuuden kasvua 5G-toimituksista Nokia onkin jo aiemmin pitänyt keskeisenä sen kannattavuutta jatkossa tukevana elementtinä. Aiemmin Nokia on kertonut, että järjestelmäpiiripohjaisten ReefShark-tuotteiden osuus kasvaa 35 prosenttiin vuoden 2020 lopussa, 70 prosenttiin vuoden 2021 lopussa ja 100 prosenttiin vuoden 2022 lopussa.
On kuitenkin hyvä kysymys, että mikä riittää – ja onnistuuko Nokia kirimään lopulta kilpailijat kiinni teknologian tasossa ja ottamaan itselleen johtajuuden. Kilpailijatkin kun toki menevät myös eteenpäin, ja laajemminkin verkkomarkkinoilla voi olla edessä murroksia.
Verkkolaitteet muuttuvat bulkiksi, ja älykkyys siirtyy entistäkin enemmän ohjelmistoihin. Onko Nokia lopulta vahvoilla tässä murroksessa vai ei? Nokia on kyllä ollut etulinjassa perinteisistä verkkolaitevalmistajista panostamassa ORANiin ja vRANiin, mutta säilyykö Nokian vahva asema, kun sen resursseja kuluu valtavasti myös 5G-takamatkan kirimiseen?
14 000 ihmistä siirtyy keskustoiminnoista liiketoimintaryhmiin
Mobiiliverkkojen ensi vuoden nollakannattavuuden ohella tämän Nokia-päivän toinen merkittävä uusi julkistettu luku liittyy Nokian organisaatiomuutokseen.
Nokian mukaan sen uusi toimintamalli parantaa sen tulosvastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä, yksinkertaistaa rakennetta sekä parantaa kustannustehokkuutta. Nokia organisoituu uudelleen neljään tulosvastuulliseen liiketoimintaryhmään. Uudet liiketoimintaryhmät ovat Mobile Networks, Network Infrastructure, Cloud and Network Services ja Nokia Technologies. Lisäksi perustettava Customer Experience -yksikkö vahvistaa asiakassuhteita läpi liiketoimintojen.
Liiketoimintaryhmiä ja Customer Experience -yksikköä tukevat neljä keskeistä yksikköä: Finance-talousyksikkö, Legal and Compliance -lakiasianyksikkö, People-henkilöstöhallinto ja kiinteistötoiminnot sekä Strategy and Technology, joka kattaa strategisen suunnittelun, pitkän aikavälin tuotekehityksen mukaan luettuna Nokia Bell Labs sekä Nokian oman IT:n ja digitalisaation. Lisäksi jäljelle jää yhteisistä toiminnoista vastaava Corporate Affairs.
Tänään Nokia kertoi uutena tietona, että osana sen organisaatiomuutosta 14 000 ihmistä tulee siirtymään aiemmin yhteisistä keskustoiminnoista osaksi liiketoimintaryhmiä. Tähän asti näiden työntekijöiden kustannus on jyvitetty liiketoimintaryhmille, eikä se näin ole ollut liiketoimintaryhmien johdon hallittavissa. Jatkossa tilanne muuttuu, ja liiketoimintaryhmien johtajat, joilla on sekä aiempaa enemmän valtaa että vastuuta omista liiketoiminnoistaan, voivat paremmin hallita koko toimintaa.
Kokonaisuutenakin Nokian tavoite on jatkossa toimia entistä vähemmän keskitetysti, ja siirtää päätöksentekoa, valtaa mutta samalla vastuuta hajautetummin kullekin eri liiketoiminnalle ja sen johdolle. Tämä tietenkin heijastelee Nokian uutta strategista suuntautumista, joka painottaa kokonaisvaltaisen end-to-end-mallin sijaan mahdollisimman kilpailukykyisiä osaratkaisuja.
Aiemmassa strategiassa Nokian tavoitteena oli tarjota operaattoreille yhdeltä luukulta ratkaisut niin mobiiliverkkoon, kiinteään verkkoon, reitittimiin ja optisiin siirtoverkkoihin kuin myös ohjelmistoihin ja verkon hallintapalveluihin. Nokia kompuroi aiemman strategiansa toteutuksessa: operaattoreilla ei ole ollut halua sitoutua vain Nokiaan ja hankkia siltä kaikkea. Tilannetta ei myöskään ainakaan auttanut mobiiliverkkoyksikön kompastelu uuden sukupolven 5G-tuotteissa.
Nyt Nokia on toimitusjohtaja Lundmarkin johdolla todennut, ettei kriittisiä verkkoja ei yleensä osteta kokonaisuutena vaan osissa parhaan teknologian, suorituskyvyn ja kilpailukykyisen hinnan tarjoavilta toimijoilta.
Toistaiseksi tänäänkään Nokia ei vielä kertonut mahdollisista joistakin liiketoiminnoista luopumisista, mutta sekin olla vielä edessä. Nokia vaatii nyt kaikilta eri liiketoiminnoilta itsessään hyvää suoritusta, ja tuottoa niiden sitomalle pääomalle. Jos jollakin liiketoiminnan saralla teknologiajohtajuutta ja hyvää kannattavuutta ei saavuteta, voidaan Nokian ainakin toistaiseksi kuultujen puheiden perusteella odottaa poistuvan tällaisesta bisneksestä varsin nopeastikin.
Nyt ei myöskään kuultu vielä mahdollisista tulevista saneeraustoimista, eli merkittävistä henkilöstövähennyksistä. Nyt ensin vuorossa on uudelleenjärjestely, uuden organisaation asettuminen aloilleen vuoden alusta ja sen jälkeen todennäköisesti sen tarkastelu, missä resursseja on mahdollisesti liikaa.
Tänäänkin Nokia kuitenkin jo totesi näkevänsä jokaisessa liiketoimintaryhmässä ajan kanssa mahdollisuuksia ”virtaviivaistaa ja optimoida” kustannustasoa ja käyttöpääoman määrää. Tehostustoimia lienee siis luvassa jollakin aikataululla.
Jälleen lisää Nokian uuden strategian toimeenpanosta, muutoksista ja pidemmän aikavälin tavoitteista tullaan kuulemaan 18. maaliskuuta 2021, jolloin Nokia järjestää ensimmäisen Pääomamarkkinapäivä-tapahtumansa sitten vuoden 2016 ja saa valmiiksi kolmivaiheiseksi jo alun perin viestityn uuden strategiansa julkistuksen.
Ensi vuosi on Nokialle vasta suuren muutostyön alku Lundmarkin esiin nostamalla kolmen vuoden matkalla, ja toivottuja tuloksia uudesta strategiasta ja toimintamallista joudutaan odottamaan pidemmälle.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »