Black Friday -myynti kasvoi tänä vuonna erityisesti verkossa, kertovat maksupalvelu Klarnan ja hintavertailupalvelu Hintaoppaan tilastot.
Klarnan mukaan suomalaiset tekivät Black Friday -viikon aikana verkossa 25 prosenttia enemmän ostoksia viime vuoteen verrattuna. Suurin ostopiikki oli perjantaina kello 21.00–22.00 välisenä aikana. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan mukaan verkkokauppojen keskimääräinen alennusprosentti Black Fridayna oli -4,0% prosenttia ja suosituin tuote perjantaina oli Apple iPhone 11 64 GB 599 euron tarjoushinnalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Useilla kauppiailla Black Friday -kampanjat jatkuvat vielä ainakin tämän viikonlopun ajan 29. marraskuuta asti, osalla vielä kattaen maanantain 30. marraskuuta Cyber Mondayn.
Listasimme aiemmin Mobiili.fissä parhaat Black Friday -tarjoukset älypuhelimista, parhaat Black Friday -tarjoukset älykelloista ja parhaat Black Friday -tarjoukset täyslangattomista kuulokkeista. Näiden lisäksi käsittelimme jutuissamme myös DNA:n, Elisan, Gigantin, Powerin, Telian, Veikon Koneen ja Verkkokauppa.comin Black Friday -tarjoukset.
Hintaoppaan seurannan mukaan verkkokauppojen tuotteista 34 prosenttia oli Black Fridayna alennuksessa. Keskimääräinen alennusprosentti oli 400 000 tuotteen seurantaan perustuen -4,0 prosenttia, mutta viikon aikana nähtiin myös suuria alennuksia. Esimerkiksi Sony Bravia KD55X7055 -television hinta laski Black Weekillä 699 eurosta 399 euroon, eli alennukseksi muodostui -43 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintaoppaan data osoittaa, että Black Fridayn suosituimmat tuotekategoriat olivat tänä vuonna matkapuhelimet, kuulokkeet ja näytöt. Viime vuoteen verrattuna suosio kasvoi eniten robottipölynimurit ja legot -kategorioissa.
Apple iPhone 11 64 GB nousi perjantain suosituimmaksi tuotteeksi 599 euron hinnalla. Toiseksi suosituin tuote oli Sony PlayStation 5 (PS5) -pelikonsoli ja kolmanneksi suosituin Jabra Elite 75t -kuulokkeet.
”Osaa tuotteista myytiin perjantaina myös normaalia kalliimmalla hinnalla. Perjantaina klikatuista tuotteista hinta nousi 22% prosentilla tuotteista”, Matinvesi-Bassett kertoo.
Black Friday 2020: Suosituimmat tuotekategoriat Hintaoppaan mukaan
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
1. Matkapuhelimet
2. Kuulokkeet
3. Näytöt
Black Friday 2020: Suosituimmat tuotteet Hintaoppaan mukaan
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
1. Apple iPhone 11 64GB
2. Sony PlayStation 5 (PS5) -pelikonsoli
3. Jabra Elite 75t -kuulokkeet
4. Polar Ignite -urheilukello
5. Samsung Galaxy S10 128GB
6. Polar Vantage M -urheilukello
7. MSI Optix MAG271CP -näyttö
8. Sony PlayStation Plus 1 Year Subscription Card
9. Sony PlayStation 4 (PS4) Slim 500 GB -pelikonsoli
10. Apple iPhone 11 128GB
Verkkokauppa kasvoi vahvasti
”Ostokset siirtyivät tänä vuona selkeästi verkkoon pandemiatilanteen takia myös Suomessa, mikä näkyy 25 prosenttia suurempana verkkomyyntinä viime vuoden Black Friday -viikkoon verrattuna. Suomalaiset tekivät ostoksia myös tasaisemmin koko viikon ajan, ja monet ilmoittivat ennen Black Week viikkoa suunnitelleen ostonsa hyvissä ajoin etukäteen”, toteaa Klarnan markkinointijohtaja Jannica Nyman.
Tänä vuonna siirtymää pelkästä Black Friday -perjantaista vähintään viikon mittaiseksi vauhditti erityisesti koronatilanne, jonka takia ruuhkia pyrittiin välttämään ja tarjoukset olivat entistä useammin voimassa koko viikon.
Klarnan mukaan maanantai vahvisti asemaansa myyntipäivänä, kun suomalaiset tekivät ostoksia 87 prosenttia aktiivisemmin viime vuoden Black Friday -viikon maanantaihin verrattuna. Perjantai oli kuitenkin yhä viikon suurin myyntipäivä.
Black Friday -viikon aikana Klarnan mukaan naiset tekivät valtaosan ostoksista, kuten myös viime vuonna. Nyt shoppailijoista 75 prosenttia oli naisia ja 25 prosenttia miehiä. Yli 66-vuotiaat suomalaiset lisäsivät shoppailua Black Friday -viikolla ikäryhmistä eniten.
Myös Hintaoppaan hakujen perusteella Black Friday -viikon suosio kasvoi viime vuodesta: viikon ajan hakuja tehtiin jopa 45 prosenttia enemmän viime vuoteen verrattuna.
”Tänä vuonna Black Friday ja Black Week laajentuivat entisestään, kun moni kauppa avasi tarjouksensa jo viikkoa aikaisemmin perjantaina. Kuluttajat olivat aktiivisia jo alkuviikosta ja Black Weekin maanantai kasvoi ostospäivistä eniten”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »