Odotettu vuoden suurin ostospäivä Black Friday on enää parin päivän päässä, perjantaina 27. marraskuuta.
Luvassa on jälleen suuria – ja pienempiäkin tarjouksia. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan 400 000 tuotteen data osoittaa, että viime vuonna Black Fridayn keskimääräinen alennus oli 4,5 prosenttia, mikä teki siitä kokonaisuutena vuoden halvimman ostospäivän. 15 prosentilla tuotteista hinnat kuitenkin myös nousivat. Kauppiaat voivat myös luoda alennuksia keinotekoisesti: viime vuonna lähes joka 10 tuotteen hintaa nostettiin Black Fridayn alla ja laskettiin sen jälkeen isompien alennusprosenttien saavuttamiseksi.
Tämän vuoden suosituimmiksi tuotteiksi Hintaopas ennustaa pelikonsoleita.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Suomalaiset odottavat huomattavasti suurempia alennuksia kuin kaupat pystyvät tarjoamaan. Tämä voi johtua siitä, että kaupoilla on tapana mainostaa suuria alennuksia, jotka ovat harvoin kovin totuudenmukaisia. Monissa kaupoissa alennuksia verrataan niin sanottuihin normaalihintoihin, jotka on usein määritetty korkeiksi, jotta alennukset vaikuttaisivat suuremmilta. Yksittäisiä tuotteita voi toki saada aidostikin korkealla alennuksella”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett selittää.
Hintaopas tarkasteli viime vuoden hintadataa, ja Suomessa 8,5 prosentilla tuotteista hinnat ensin nousivat 1. lokakuuta ja 24. marraskuuta välisenä aikana, minkä jälkeen niitä alennettiin Black Fridayksi 29. marraskuuta.
Myös kuluttajatutkimuksen vastaajat suhtautuvat alennuksiin jo osin epäilevästi: yli puolet osallistujista (57%) ei juurikaan tai lainkaan luota Black Fridayn tarjouksiin ja alennuksiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Viime vuoden Black Fridayna hinta laski 32 prosentilla tuotteista, mutta vastaavasti hinnat nousivat 15 prosentilla tuotteista. Kaikkia tuotteita ei suinkaan myydä alennettuun hintaan, joten kuluttajan kannattaa olla tarkkana ja tarkistaa, onko hinta todella poikkeuksellisen hyvä juuri alennuspäivänä. Näyttävät alennuslaput ovat suuri houkutin, mutta ennen tarjoukseen tarttumista on hyvä tehdä hintavertailua kauppojen välillä ja tarkistaa, miten tuotteen hinta on kehittynyt”, Matinvesi-Bassett muistuttaa.
Black Friday on verkkokaupoissa ja kaupankäynnissä vuoden suurin päivä. Tämä näkyy myös hintavertailupalveluissa, kuten Hintaoppaassa. Black Friday oli viime vuonna hintavertailupalvelun ylivoimaisesti vilkkain päivä. Kakkoseksi jäivät niin tapaninpäivänä käynnistyvät joulualennusmyynnit, sinkkupäivä 11.11. kuin kesäalet. Lisäksi Black Friday on muihin ostospäiviin verrattuna vuoden halvin päivä: esimerkiksi tapaninpäivänä keskimääräinen alennusprosentti on 2 ja sinkkupäivänä 0,5, kun Black Fridayna se oli 4,5 prosenttia.
Black Friday tunnetaan erityisesti elektroniikka- ja tekniikkatarjouksistaan, ja viime vuoden suosituimmiksi kategorioiksi Hintaoppaassa nousivat matkapuhelimet, kuulokkeet, näytöt ja pelikonsolit. Yksittäisistä tuotteista suosituimmiksi nousivat Applen iPhone 8 ja Sonyn PlayStation 4.
Tänä vuonna suosituimmiksi kategorioiksi ennustetaan pelikonsoleita, matkapuhelimia ja kuulokkeita. Suosituimmiksi tuotteiksi Hintaopas ennustaa nousevan valtavat ennakko-odotukset kasvattanut Sony PlayStation 5, Apple iPhone 11, Microsoftin Xbox Series X, Applen AirPods Pro -kuulokkeet sekä Samsung Galaxy S10 -puhelin.
Hintaopas ennustaa: suosituimmat tuotteet Black Friday 2020
- Sony PlayStation 5 (PS5)
- Apple iPhone 11 64 GB
- Microsoft Xbox Series X 1 TB
- Apple AirPods Pro
- Samsung Galaxy S10 SM-G973F/DS 128 GB
Hintaopas ennustaa: suosituimmat tuotekategoriat Black Friday 2020
- Pelikonsolit
- Matkapuhelimet
- Kuulokkeet
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hintaopas kerää kuluttajille 830 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Palvelussa on 521 844 indeksoitua tuotetta ja 2 348 048 indeksoitua hintaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »