Älypuhelinvalmistajana parhaimmin tunnettu, mutta monia muitakin laitteita valmistava ja myyvä Xiaomi on julkaissut heinä-syyskuun osavuosikatsauksensa.
Xiaomi ylsi vuoden kolmannella neljänneksellä kaikkien aikojen ennätykseensä liikevaihdossa kuin myös oikaistussa nettotuloksessa.
Xiaomi kasvatti älypuhelintoimituksiaan heinä-syyskuussa 45,3 prosentilla vuodentakaisesta, ja liikevaihto älypuhelimista nousi 47,5 prosenttia 47,6 miljardiin juaniin eli karkeasti noin 6 miljardiin euroon tämän päivän kurssilla muunnettuna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Maailmanlaajuisesti Xiaomi ylsi kolmannella neljänneksellä kolmanneksi suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi eri tutkimusyhtiöiden mukaan sen toimitusten ohittaessa ainakin hetkellisesti myös Applen ennen sen lokakuussa alkaneita iPhone-lanseerauksia. Xiaomi itsekin siteeraa tutkimusyhtiö Canalysin lukuja, joiden mukaan sen älypuhelintoimitukset kasvoivat Euroopassa 90,7 prosenttia vuodentakaisesta ja Länsi-Euroopassa jopa 107,3 prosenttia.
Xiaomi on hyötynyt selvästi Huawein vaikeuksista, joiden takana ovat Yhdysvaltojen rajoitukset. Kehityksen odotetaan myös jatkuvan yhä kuluvalla neljänneksellä ja ensi vuoden aikana. Xiaomin kasvua hidastaa yhtiön johdon kommenttien mukaan nyt ennemminkin tarjonta kuin kysyntä, sillä osasta komponenteista on pulaa.
Pitkään edullisiin älypuhelimiin panostanut Xiaomi on onnistunut kasvattamaan myös korkeahintaisempien premium-älypuhelinten (hinnat yli 3 000 juania / 300 euroa) toimituksiaan viime aikoina selvästi, ja tammi-lokakuussa näiden toimitukset ylsivät jo 8 miljoonaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin liikevaihto kokonaisuudessaan heinä-syyskuulta ylsi 72,2 miljardiin juaniin, eli noin 9,3 miljardiin euroon, josta älypuhelimet toivat siis noin kaksi kolmasosaa.
Xiaomi raportoi osana tuloslukujaan myös jopa satoihin yrityksiin tekemiensä sijoitusten arvonmuutoksia, jonka takia paremman kuvan Xiaomin oman liiketoiminnan menestyksestä antavat näistä oikaistut tulosnumerot. Xiaomin oikaistu nettotulos kasvoi 18,9 prosenttia 4,1 miljardiin juaniin eli noin puoleen miljardiin euroon.
Xiaomin IoT- ja lifestyle-tuotteiden segmentin liikevaihto kasvoi 16,1 prosentilla vuodentakaisesta 18,1 miljardiin juaniin. Tämän alle kirjautuvat muun muassa Xiaomin televisioiden, sähköpotkulautojen ja muiden laitteiden myynti.
Internet-palvelujen segmentin liikevaihto puolestaan kasvoi 8,7 prosentilla vuodentakaisesta 5,8 miljardiin juaniin. Xiaomin palveluliikevaihdosta valtaosa kertyy sen Kiinan kotimarkkinoilta, jossa Xiaomi pyörittää omaa sovelluskauppaansa ja muita palveluja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin älypuhelinten MIUI-ohjelmistolla oli syyskuussa 368,2 miljoonaa aktiivista käyttäjää, 26,3 prosenttia vuodentakaista enemmän. Näistä 109,4 miljoonaa oli Kiinassa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »