Black Fridayta vietetään tänä vuonna perjantaina 27. marraskuuta. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan jopa 44 prosenttia suomalaisista aikoo varmasti tai mahdollisesti tehdä alepäivänä ostoksia, ja rahaa aiotaan kuluttaa keskimäärin peräti 635 euroa.
Sama tutkimus kertoo, että viime vuonna 39 prosenttia suomalaisista teki Black Friday -ostoksia, ja yleisin kulutettu rahamäärä oli 50–100 euroa (32 prosenttia vastaajista).
Kaupoille Black Fridayna houkuttelevat kovat alennukset. Kuluttajat odottavat keskimäärin 35 prosentin alennuksia, mutta todellisuudessa keskimääräinen alennusprosentti oli viime vuonna Hintaoppaan mukaan vain 4,5 prosenttia perustuen 400 000 tuotteen hintamuutokseen. Kyseessä on silti vuoden halvin ostospäivä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Viime vuonna Hintaoppaan tarkastelussa hinta laski 32 prosentilla tuotteista. Vastapainoksi hinnat kuitenkin nousivat 15 prosentilla tuotteista.
Black Friday käynnistää myös kauppojen joulusesongin, ja moni tekeekin Black Fridayna jo myös joululahjahankintoja.
”Black Fridayn suosio on kasvanut uskomattoman paljon vuosi vuodelta. Sanoisin, että vaikka huuma on muissa Pohjoismaissa jo tasoittumaan päin, olemme Suomessa pari vuotta jäljessä. Ruotsista kerätyn datan ja tuoreen tutkimustiedon perusteella ennustamme tänä vuonna noin 10–20 prosentin kasvua Black Fridayn kokonaismyyntiin Suomessa. Kasvua odotetaan erityisesti verkossa,” arvioi Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suomalaisten ostoslistalla Black Fridayna on ennen kaikkea elektroniikkaa, muotia ja vaatteita sekä kauneus- ja terveystuotteita, ja 57 prosenttia kuluttajista aikoo tehdä ostokset verkossa.
Matinvesi-Bassett uskoo, että suomalaisilla on myös säästynyttä kulutuspotentiaalia, sillä tänä vuonna ja lähitulevaisuudessa ei ole mahdollista matkustaa tavalliseen tapaan, eikä ulkona syömiseen ja muihin tapahtumiin ole mennyt yhtä paljon rahaa kuin normaalisti.
“Koska olemme paljon kotona, kodin tuotteille ja elektroniikalle on kysyntää. Aktiivisuuden tarvetta taas puretaan liikkumalla ja luonnossa retkeilemällä. Näihin tarpeisiin vastaavilla kaupoilla on mahdollisuus hyviin tuloksiin tulevana Black Fridayna.”
Noin joka kolmannes tutkimuksen vastaajista (28 prosenttia) aikoo myös ostaa joululahjoja jo Black Fridayn yhteydessä, mikä lisää osaltaan Black Fridayn ajan volyymia. Lisäksi poikkeuksellisen vuoden takia jouluna halutaan todennäköisesti kuluttaa enemmän, kun muut juhlat ovat peruuntuneet ja siirtyneet.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös Black Friday -viikolla ja muutenkin kannattaa muistaa vertailla hintoja ja selvittää ainakin hintavampien ostosten kohdalla tarjouksen todellinen edullisuus.
”Kriittisyys kannattaa etenkin alennusmyyntipäivien ostoksilla. Alennusprosentin suuruuden lisäksi on hyvä tarkistaa euromääräinen hinnanlasku ja katsoa, onko hinta aidosti poikkeuksellisen alhainen, vai onko tuotteen itse asiassa saanut halvemmalla alepäivien ulkopuolella. Kuluttajien tietoisuus on lisääntynyt, sillä yli puolet tutkimukseemme vastanneista (57 %) ei luota juurikaan tai lainkaan Black Fridayn tarjouksiin. Lisäksi jo 85 prosenttia tutkimuksen vastaajista tekee aina tai melko usein hintavertailua ennen ostopäätöstä”, Matinvesi-Bassett sanoo.
Neljännes Hintaoppaan tutkimukseen vastanneista harkitsee jättävänsä Black Friday -ostokset väliin kestävyys- ja ympäristösyiden takia. Lisäksi 42 prosenttia vastaajista pitää melko tai erittäin tärkeänä sitä, että ostetulla tuotteella on ympäristömerkki tai se on valmistettu vastuullisesti.
Edellä käsitelty tutkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa Omnibus Panelissa 14.–18.10.2020 ja Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 6.11. –9.11.2020. Kumpaankin verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »