Älypuhelinmarkkinoilla voi olla tapahtumassa vielä kolmas merkittävä liike lyhyen aikavälin sisällä, jos huhut HTC:n myynnistä käyvät toteen.
HTC:n ostajaksi huhuissa mainitaan kiinalainen Lenovo, jolla on suuria pyrkimyksiä kasvaa kansainvälisillä älypuhelinmarkkinoilla. Kotimarkkinoillaan Kiinassa Lenovon asema älypuhelinmarkkinoilla on jo vahva.
Asiasta kertovat toistaiseksi taiwanilais- ja korealaislähteet. Taiwanilaisen Apple Daily -sivuston mukaan Lenovo ja HTC olisivat käyneet keskusteluja yhteistyöstä elokuusta lähtien. Toistaiseksi asiasta ei ole kuultu tuoreita raportteja esimerkiksi uutistoimistoilta tai maailman suurimmista talousalan julkaisuista, mikä vähentää vielä tietojen uskottavuutta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
HTC vaipui taakse jääneellä kolmannella neljänneksellä ensi kertaa tappiolle vuonna 2002 alkaneen pörssitaipaleensa aikana. Yhtiön kehitys on kulkenut jatkuvasti alaspäin, vaikka esimerkksi keväällä lanseerattua One-lippulaivaälypuhelinta kehuttiin arvioissa jopa parhaaksi Android-puhelimeksi. Tällä hetkellä näköpiirissä ei ole myöskään juuri seikkoja, jotka voisivat kääntää HTC:n suunnan. Tämän vuoksi yhtiö vaikuttaa todennäköiseltä seuraavalta kohteelta älypuhelinmarkkinoiden väistämättömässä konsolidaatiossa.
HTC:n ongelmat ovat olleet markkinoinnissa ja raa’assa kilpailussa Android-leirin sisällä. Samsung ja kiinalaisvalmistajat ovat syöneet HTC:n kakkua markkinoista. Aikoinaan sopimusvalmistajana tarinansa aloittanut HTC oli ensimmäisenä mukana Androidissa ja hyötyi tästä suuresti käyttöjärjestelmän vallatessa maailmanmarkkinoista. Viime aikoina HTC:n markkinointitoimenpiteitä on kuitenkin yleisesti ottaen pidetty epäonnistuneina eikä yhtiön koko riitä haastamaan suurempia jättejä.
HTC:tä ennen älypuhelinmarkkinoiden kauppatavaraksi ovat tänä vuonna ajautuneet jo Nokian laiteliiketoiminta sekä kanadalainen BlackBerry. HTC:n tavoin nekin menettivät asemiaan älypuhelimissa eivätkä onnistuneet löytämään uuden kasvun siementä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lenovo olisi HTC:lle yksi loogisimmista ostajista. Suuremmista kiinalaisista Huawei ja ZTE ovat jo laajemmin läsnä ympäri maailmaa älypuhelimissa, eikä esimerkiksi Samsungilla, Sonylla tai LG:llä näyttäisi olevan mitään syytä ostaa HTC:tä.
Huhujen mukaan Lenovo voisi HTC:n ostaessaan säilyttää sen brändin. Näin se toimisi vastaavasti kuin aiemmin ostaessaan IBM:n henkilökohtaisten tietokoneiden liiketoiminnan – tuolloinkin vanha tuttu ThinkPad-brändi jäi eloon.
Lenovo-HTC-yhdistelmästä voisi syntyä uusi haastaja läntisillekin älypuhelinmarkkinoille. Kaupan myötä nykyisin pieneksi kuihtunut HTC saisi taakseen lisää muskeleita markkinointitaistoonkin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »