Spotify perustettiin aikanaan mainosrahoitteiseksi sekä kuukausimaksulliseksi musiikin suoratoistopalveluksi, mutta viime vuosina Spotify on panostanut vahvasti podcast-sisältöjen painoarvon kasvattamiseen palvelussaan.
Spotify on tehnyt satojen miljoonien eurojen edestä podcast-työkaluihin, -tuotantoyhtiöihin- ja -verkostoihn liittyviä yritysostoja sekä houkutellut podcasteja esimerkiksi Joe Roganilta ja Michelle Obamalta omalle alustalleen rakentaessaan podcasteista toista tukijalkaa musiikin rinnalle.
Pidemmän aikavälin tavoitteena Spotifylla on ollut podcastien kautta pyrkiä myös parempaan kannattavuuteen. Musiikkiin perustuvan liiketoiminnan tuotot jäävät ohkaisiksi, kun valtaosa kertyvästä myynnistä siirtyy suoraan korvauksina levy-yhtiöille, artisteille ja muille musiikin tekijänoikeuksien omistajille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tähän asti Spotify on tarjonnut vain koko sen palvelun sisältöön pääsyn tarjonneita erilaisia tilausmuotoja, mutta nyt ainakin harkinnassa näyttää olevan pelkkiä podcasteja tarjoavat tilaukset eri muodoissaan.
Spotifyn harkitsemista pelkistä podcast-tilausmuodoista vihjaa sen sovelluksessa osalle käyttäjiä esittämä kyselytutkimus, kertoo The Verge perustuen Variety Intelligence Platformin johtajan Andrew Wallensteinin twiittiin. Wallenstein oli törmännyt kyselyyn itse Spotifyta käyttäessään.
Spotityn podcast-tilaukset voisivat tarjota pääsyn kuuntelemaan vain Spotifyssa yksinoikeudella julkaistuja podcasteja. Kyselyssä käyttäjien mielenkiintoa kyseltiin neljään erilaiseen mahdolliseen podcast-tilausmuotoon, joiden hinnat vaihtelisivat 3-8 dollarin välillä kuukaudessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Halvin tilaus sisältäisi pääsyn yksinoikeushaastatteluihin ja -podcast-jaksoihin, mutta sisältäisi yhä mainoksia. Kallein kyselyssä esitelty tilausmuoto sisältäsi ”korkealuokkaisia alkuperäissisältöjä”, tavallista julkaisuaikataulua varhaisemmin sekä ilman Spotifyn mainoksia. Musiikkia podcast-tilaukset eivät sisältäisi.
Spotifyn edustaja on kuitenkin toppuutellut odotuksia pelkästä podcast-tilauksesta.
”Spotifylla rutiininomaisesti suoritamme joukkoa kyselyitä parantaaksemme käyttäjäkokemustamme. Osa niistä avaa tietä kohti laajempaa käyttäjäkokemusta, kun taas osa tarjoaa vain tärkeitä oppeja”, Spotifyn edustaja kommentoi. ”Meillä ei ole mitään lisäuutisia tulevista suunnitelmista tällä hetkellä jaettavaksi.”
Looks like the premium podcast plan would be ad-free and some mix of exclusive extra content at price points somewhere between $3-$8. pic.twitter.com/ArK8xYg0CM
— Andrew Wallenstein (@awallenstein) November 6, 2020
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »