Ruotsista lähtöisin oleva, nykyään virallisesti Luxemburgiin emoyhtiön osalta rekisteröity musiikin ja podcastien suoratoistopalvelu Spotify on julkaissut tänään heinä-syyskuun osavuosikatsauksensa.
Spotifyn maksavien Premium-tilaajien määrä kasvoi neljänneksen aikana 138 miljoonasta 144 miljoonaan. Vuodentakaisesta maksavien asiakkaiden määrä kasvoi 27 prosentilla, edellisestä neljänneksestä 5 prosentilla.
Spotify on maailman suurin musiikin suoratoistopalvelu, jonka pahin kilpailija on Apple Music.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotifyta voi käyttää maksullisten versioiden ohella myös ilmaiseksi mainosten kera, ja näin yhteenlaskettuna sillä oli kuukausitasolla aktiivisia käyttäjiä jo 320 miljoonaa. Käyttäjämäärän kasvu vuodentakaisesta ylsi 29 prosenttiin.
Spotifyn liikevaihto heinä-syyskuussa kasvoi vuodentakaisesta 14 prosenttia 1,975 miljardiin euroon. Bruttokatetta muun muassa musiikkioikeuksista levy-yhtiöille, artisteille ja muille oikeuksien omistajille maksettavien korvausten sekä palvelun tarjoamisesta syntyvien kulujen jälkeen Spotify teki 489 miljoonaa, eli 24,8 prosenttia liikevaihdostaan. Käytännössä siis kolme neljäsosaa Spotifyn tilausmaksuilla ja mainoksilla keräämästä rahasta menee suoraan sisällöntuottajille, musiikin lisäksi podcastien tekijöille, sekä itse palvelun ylläpitoon.
Tutkimus- ja tuotekehitys-, myynti- ja markkinointi- sekä yleisten toimintakulujen vähentämisen jälkeinen liiketulos oli -40 miljoonaa euroa. Nettotulos rahoituserien ja verojen jälkeen oli puolestaan tappiolla 101 miljoonaa euroa. Vaikka Spotifyn tulos oli tappiollinen, oli sen kassavirta jo heinä-syyskuussakin plussalla: Spotifyn liiketoiminnan kassavirta oli 122 miljoonaa euroa ja investoinneilla vähennetty vapaa kassavirta 103 miljoonaa euroa. Ero johtuu pääsiassa osakepohjaisista kannustimista, joiden vaikutus näkyy tuloslaskelmassa negatiivisena, mutta jotka eivät ole rahana maksettavia kuluja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotifyn johdossa oltiin tyytyväisiä sen liiketoiminnan kehittymiseen heinä-syyskuun aikana toteutuneen kasvun ylitettyä odotukset ja palvelun käytön palauduttua vuoden alkupuoliskolla nähdystä koronan lamauttamasta tilanteesta. Vastatuulta tulosnumeroihin toivat valuuttakurssit, jotka heikensivät liikevaihdon kasvua jopa 5 prosentilla.
Spotify on houkutellut uusia maksavia tilaajia muun muassa uusilla tilausmuodoilla ja tarjouksilla. Keskimäärin Premium-tilaaja maksoi Spotifysta vain 4,19 euroa kuukaudessa, 10 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin, vaikka euroalueella Spotifyn tavallisen perustilauksen kuukausihinta onkin 9,99 euroa. Osassa maailmaa Spotifyn hinta on alhaisempi, minkä lisäksi keskimääräistä liikevaihtoa maksavaa tilaajaa kohti alaspäin painavat myös esimerkiksi opiskelija-, pari- ja perhetilaukset.
Kuluvan vuoden loppuun mennessä Spotify odottaa käyttäjämääränsä kasvavan 340-345 miljoonaan ja maksavien tilaajien määrän 150-154 miljoonaan eli vielä 6-10 miljoonalla syyskuun loppuun mennessä saavutetusta. Loppuvuoden liiketappion Spotify odottaa olevan 112-32 miljoonaa euroa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »