Suoratoistopalvelu Netflix kasvatti tilaajamääräänsä vauhdikkaasti erityisesti keväällä koronaviruksen levittyä Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin, ja tilanteen johdettua kotona vietetyn ajan kasvuun. Kevään hyvät kasvuluvut ovat nyt odotetusti hiipuneet, ja Netflixin heinä-syyskuun tulosjulkistus petti myös markkinaodotukset.
Netflixin osakekurssi laski noin 5,7 prosentilla pörssin jälkikaupankäynnissä tulosjulkistuksen jälkeen. Vuodenvaihteesta Netflixin kurssi on kuitenkin noussut yhä noin 50 prosenttia, ja sen markkina-arvo noin 225 miljardin dollarin tietämillä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Heinä-syyskuussa Netflixin tilaajamäärä kasvoi vain 2,2 miljoonalla, kun tilaajamäärän kasvu huhti-kesäkuussa oli 10,09 miljoonaa ja tammi-maaliskuussa peräti 15,77 miljoonaa. Tilaajamäärän nopeassa kasvussa tuli siis lopulta raja vastaan. Netflix oli jo aiemmin varoitellut kevään ja alkukesän nopean kasvun tarkoittavan pienempiä kasvulukuja vastaisuudessa. Tilaajamäärän kasvu viimeisimmällä neljänneksellä jäi kuitenkin myös Netflixin aiemmasta 2,5 miljoonan kasvuohjeistuksesta.
Syyskuun lopussa Netflixillä oli 195,15 miljoonaa maksavaa tilaajaa.
Koko vuoden 2020 osalta Netflixin kasvu on kuitenkin ollut täysin poikkeuksellista aiempiin vuosiin verrattuna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Liikevaihtoa Netflix keräsi heinä-syyskuussa 6,436 miljardia dollaria, 22,7 prosenttia enemmän kuin vuodentakaisella vertailukaudella. Liikevoitto nousi 34,1 prosentilla 1,315 miljardiin dollariin, ja nettotulos oli 790 miljoonaa dollaria.
Myös Netflixin kassavirta oli jälleen vahva: liiketoiminnan kassavirta oli 1,264 miljardia dollaria, josta investointien jälkeen vapaaksi kassavirraksi jäi 1,145 miljardia dollaria.
Kuluvalle neljännekselle Netflix ohjeisti 6,0 miljoonan tilaajan kasvua.
Negatiivisesti Netflixiin koronapandemia on vaikuttanut uuden sisällön tuotantojen viivästyessä. Netflix odottaa kuitenkin uusia Netflix Originals -alkuperäissisältöjä julkaistavan ensi vuonna jokaisena vuosineljänneksenä enemmän kuin tänä vuonna. Jatkuvasti tarjottavat uudet sisällöt ovat tärkeässä osassa tilaajamäärän kasvussa niiden sekä pitäessä vanhat tilaajat kiinnostuneena kuin myös houkutellessa uusia tilaajia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »