Googlen jo marraskuun 2019 alussa tiedottama suunnitelma aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen valmistajan Fitbitin ostamisesta on saamassa lopulta vihreää valoa Euroopan komissiolta.
EU:n kilpailuviranomaiset ottivat aiemmin elokuussa kaupan tarkempaan syyniin siirtämällä sen toiseen tutkimusvaiheeseen.
Nyt uutistoimisto Reuters raportoi lähteisiinsä perustuen, että Google on saamassa kaupalle hyväksynnän EU:lta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Google myöntyi tiistaina uusiin lisäsitoumuksiin. Google on jo aiemmin kertonut antavansa sitoutumuksen olla käyttämättä aktiivisuusrannekkeistaan ja älykelloistaan tunnetun Fitbitin käyttäjätietoja mainontaan liittyviin tarkoituksiin, esimerkiksi mainosten kohdentamiseen.
”Virallistamme myös pitkäaikaisen sitoumuksemme tukea muita puettavien laitteiden valmistajia Androidilla ja sallimme jatkossakin Fitbit-käyttäjien kytkeytyvän kolmansien osapuolten palveluihin API-rajapintojen kautta, jos he niin haluavat”, kommentoi Google Reutersille.
Komissiolla on aikaa vielä 23. joulukuuta asti hyväksyä kauppa, mutta hyväksyntä voi tapahtua ennen takarajaa. EU pyytää vielä palautetta kilpailijoita asiakkailta ennen kuin se tekee lopullisen päätökseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Komissio on ollut aiemmin huolissaan Googlen omistukseen käyttäjistä kertyvistä lisätiedoista, joita se voisi hyödyntää eri tavoin.
Googlen muille laitevalmistajille tarjoama Wear OS -käyttöjärjestelmä, aiemmalta nimeltään Android Wear, on toistaiseksi jäänyt markkinoille sivurooliin Applen, Samsungin ja Huawein menestyessä omilla alustoillaan.
Fitbit korosti jo yrityskaupan julkistuksen yhteydessä, ettei se koskaan myy käyttäjien henkilökohtaisia tietoja eikä Googlen mukaan Fitbitin terveys- ja hyvinvointitietoja tulla käyttämään myöskään Googlen mainosten kohdentamiseen. Lisäksi käyttäjillä on mahdollisuus tutkia, siirtää tai poistaa tietonsa.
Myös Yhdysvaltojen oikeusministeriö on aloittanut tutkinnan Googlen Fitbit-kaupasta. Yleisesti oikeusministeriön ei ole odotettu asettavan merkittäviä ehtoja kaupan läpiviennille. Googlella ei ole hallitsevaa markkina-asemaa puettavissa laitteissa eikä Fitbit myöskään ole puolestaan enää tätä nykyä kovin merkittävä toimija markkinoilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlen yrityskauppa on kuitenkin sikäli mielenkiintoinen, että se tapahtuu aikana, jolloin Yhdysvalloissa poliitikot ja viranomaiset ovat kokonaisuutena alkaneet suhtautua huomattavasti tiukemmin teknologiajättien suuruuteen ja kasvaneeseen valtaan. Maassa onkin käynnissä useampia laajoja kilpailuoikeudellisia tutkimuksia teknologiayhtiöiden, kuten Googlen, Applen, Amazonin ja Facebookin, toiminnasta.
Google on sopinut maksavansa Fitbitistä 7,35 dollaria osakkeelta eli yhteensä 2,1 miljardia dollaria, vajaat 1,9 miljardia euroa. Googlen tarjoama hinta oli yli 70 prosenttia korkeampi kuin Fitbitin osakkeen kurssi pörssissä viime viikolla vielä ennen huhuja kaupasta. Kurssi oli jo tätä ennen saanut nostetta yleisistä myyntispekulaatioista. Korkeimmillaan osake noteerattiin yli 47 dollarissa vuonna 2015.
Fitbitin tulevaisuuden näkymät olivat viime aikoina heikentyneet, kun aktiivisuusrannekkeiden markkinoita ovat vallanneet halvat kiinalaiskilpailijat ja toisaalta Fitbit ei ole pystynyt kasvattamaan omaa liiketoimintaansa tarpeeksi älykelloissa. Fitbit oli aikanaan yksi ensimmäisiä merkittäviä laitevalmistajia aktiivisuusrannekkeissa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »