Suomalaisen verkkolaiteyhtiön Nokian strategiaan on verkkolaiteliiketoiminnan perustekemisen lisäksi viime vuosina lukeutunut kaksi uuden kasvun painopistealuetta, itsenäisen ohjelmistoliiketoiminnan kehittäminen sekä verkkoratkaisujen tarjoaminen myös itse suoraan suurille yritysasiakkaille.
Nyt myös Nokian kanssa kilpaileva ruotsalainen Ericsson on lähdössä mukaan yritysasiakkaiden verkkoliiketoimintaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ericsson kertoi viime viikolla ostavansa yhdysvaltalaisen Cradlepointin 1,1 miljardilla dollarilla eli vajaalla 0,9 miljardilla eurolla. Cradlepoint on keskittynyt tarjoamaan yritysasiakkaille langattomien 4G- ja 5G-pohjaisten WAN-verkkojen ratkaisuja sekä niihin liittyviä pilvipalveluja.
Kaupalla Ericsson laajentaa myös Nokian tavoin palvelemaan yritysasiakkaita itse verkkoratkaisuissa, kun tähän asti Ericssonin strategiana on ollut toiminta yhdessä operaattorien kanssa.
Monet yritykset ovat erityisesti uuden sukupolven 5G-verkkoteknologian käyttöönoton myötä lähteneet rakentamaan omille toiminnoilleen yksityisiä mobiiliverkkoja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Yrityskaupan kautta Ericsson ottaa pienen askeleen myös Nokian tontille, sillä kasvu yritysasiakkaissa on yksi Nokian strategian kulmakiviä. Yritysasiakkaat vastasivat noin 7 prosenttia Nokian liikevaihdosta alkuvuonna ja tämä alue on ollut hyvässä noin 20 prosentin kasvussa”, kommentoi osaketutkimusyhtiö Inderesin Nokia-analyytikko Mikael Rautanen.
Ericssonin yritysostokohde Cradlepoint teki viime vuonna noin 140 miljoonan dollarin liikevaihdon, ja se toimii pääasiassa Yhdysvalloissa. Ericsson kuitenkin pyrkii laajentamaan sen tuotteiden myyntiä nyt enemmän ympäri maailmaa. Cradlepointin pääkonttori on Boisessa, Idahossa, ja sillä on noin 650 työntekijää.
Ericsson korosti yrityskaupan yhteydessä ensisijaisesti kuitenkin palvelevansa edelleen yritysasiakkaita yhdessä operaattorien kanssa. Cradlepoint-kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2020 viimeisen neljänneksen aikana.
”Kokoluokaltaan pienehkö yrityskauppa tuskin muuttaa olennaisesti kilpailuasetelmia yritysasiakkaiden segmentissä, mutta se signaloi Ericssonin strategian pienestä suunnan muutoksesta”, kommentoi Inderesin Rautanen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »