Digita on kertonut käynnistäneensä 2. syyskuuta antenni-tv-verkossa 5G-broadcasting teknologiatestit.
Digitan mukaan 5G-broadcasting mahdollistaa mediayhtiöille luotettavan tv-jakelun kansalaisille ilman verkon kuormitusongelmia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Verkkojen kaistantarve kasvaa koko ajan sisältöjen kulutuksen lisääntyessä ja kuvanlaadun parantuessa 4K- ja 8K-tasolle. Tämä vaatii Digitan mukaan tulevaisuudessa yhä tehokkaampaa jakelun suunnittelua ja eri verkkojen optimointia käyttötarkoituksen mukaan.
”5G-broadcasting on sisältöjen massajakelun näkökulmasta mielenkiintoinen vaihtoehto, ja Digita haluaa olla ensimmäisten joukossa tutkimassa standardin kyvykkyyksiä”, sanoo Digitan videopalveluiden johtaja Teppo Ahonen.
”Reaaliaikaisten, suurille massoille jaeltavien sisältöjen jakelussa broadcasting-teknologia on ominaisuuksiensa vuoksi ylivoimainen – edullisin, varmin ja tasalaatuisin. Jakelussa 5G-teknologia voi vahvistaa tätä kehitystä edelleen, kun sisältöjen kulutus kasvaa, päätelaitteet monipuolistuvat ja kuvanlaadulta halutaan yhä enemmän”, sanoo Ahonen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Esimerkiksi laajakaistayhteydellä tv-sisältöjä laitteeseensa vastaanottava käyttäjä havaitsee herkemmin vastaanottimessa teknisiä ongelmia ja yhteyden hidastumista, kun käyttäjämäärät kasvavat liikaa. Näin ei käy broadcasting-lähetyksissä, joissa kuormitusongelmaa ei ole”, Ahonen jatkaa.
5G-verkkoteknologian piuätisi mahdollistaa jatkossa myös laajakaista- ja broadcasting-verkkojen hyödyntäminen saumattomasti, kulloisenkin tarpeen mukaan.
Digitan mukaan samankaltaisia 5G-broadcasting-hankkeita on pilotoitu myös muissa Euroopan maissa, esimerkiksi Saksassa ja Itävallassa. Toiminnasta voi tulla Suomessa kaupallista noin 5–10 vuoden päästä, kun standardoinnin, verkkojen ja päätelaitteiden kehitys on saavuttanut kaupallisen vaiheen.
”5G-teknologian tuomat mahdollisuudet broadcasting-toiminnalle ovat laajat”, sanoo Digitan videojakelupalveluiden liiketoiminnan kehityspäällikkö Juha Ourila.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Teknologia mahdollistaa sen, että lähetys on vastaanotettavissa tv-vastaanottimien lisäksi samalla tekniikalla useissa erilaisissa päätelaitteissa kuten puhelimessa, autossa ja tietokoneessa”, Ourila sanoo. ”Samalla mediayhtiöiden mahdollisuudet kehittää uusia sisältöjä ja markkinointiviestinnän ratkaisuja kasvavat merkittävästi.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »