Apple on päivittänyt App Store -sovelluskauppansa sääntöjä pyrkiessään tarkentamaan käytäntöjään useilta kohdilta, jotka ovat olleet esillä kiistoissa aiemmin tämän vuoden aikana.
Applella on tiukat ohjesäännöt sovelluksille, joita niiden täytyy noudattaa, jotta ne voivat päästä läpi App Storen hyväksyntäprosessista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sääntöjen uudistukset nyt koskevat erilaisia live-verkkotapaamisia ja -lähetyksiä, pelien suoratoistopalveluja sekä tarvetta sovellusten sisäisten ostojen tarjoamiseksi.
Erilaisten live-verkkotapahtumien pääsymaksut ovat nousseet koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa kiistanalaisiksi App Storessa.
Tavallisesti App Store -sääntöjen mukaan Apple sallii sovellusten käyttää haluamiaan maksutapoja ei-digitaalisissa ostoissa, kuten vaikkapa ruoka- tai kyytilauksissa, kun taas digitaaliset ostokset tulee pääsäännön mukaan tarjota App Storen kautta Applen maksutavalla, jolloin Apple ottaa maksuista itselleen 30 prosentin komission.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tallennetut tapahtumavideot tai live-lähetykset ovat olleet tässä suhteessa kiistanalaisia sen suhteen, lasketaanko ne digitaaliseksi sisällöksi vai ei. Esimerkiksi monet pienyritykset ovat koronapandemian myötä siirtäneet aiemmin fyysisen liiketoimintansa tapahtumaan verkon kautta videon välityksellä.
Nyt Apple on selventänyt tilannetta päivitetyissä App Store -säännöissä: jos reaaliaikainen tapahtuma on kahdenvälinen, eli sovelluksen kautta palvellaan videotapaamisessa yhtä asiakasta, ei sovelluksen tarvitse käyttää tältä osin App Store -maksuja, vaan se voi tarjota haluamansa maksutavan. Sen sijaan, vaikka tapahtuma olisi reaaliaikainen, jos siihen voi liittyä tai sitä katsella useita asiakkaita, pitää sovelluksen käyttää App Store -maksua, josta Apple saa osuutensa.
Esimerkiksi monen osallistujan videovälitteisten ryhmäliikuntatuntien myynnistä sovelluksissa Apple haluaa edelleenkin jatkossa 30 prosenttia itselleen. Sen sijaan yksilöllinen liikuntaopastus vain yhdelle asiakkaalle ei vaadi App Store -maksun käyttöä.
Toisena tarkennuksena App Storen sääntöihin Apple on nyt esitellyt tavan, jolla pelien suoratoistopalvelut voivat päästä mukaan App Storeen. Applehan ei ole tähän asti avannut kauppaansa esimerkiksi Googlen Stadia- tai Microsoftin xCloud-pilvipelipalveluille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jatkossakin Applen App Store -säännöt pelien suoratoistopalveluille ovat niin vaativat, ettei palveluita välttämättä Apple-laitteilla nähdä. Apple nimittäin vaatii, että kaikki pelien suoratoistopalvelujen sisältämät pelit on julkaistava App Storessa erillisten sovellusten muodossa niin, että ne kukin tulevat erikseen arvioitavaksi. Suoratoistopalvelut voivat tämän lisäksi tarjota ”katalogisovelluksen”, jossa erilliset pelit listataan ja jonka kautta ne voi siirtyä asentamaan App Storesta.
Lisäksi pelien suoratoistopalvelujen tulee tarjota mahdollisuus ostaa tilaus palveluunsa Applen App Store -maksujärjestelmän kautta.
Esimerkiksi Microsoft on jo lytännyt Applen uudet säännöt pelien suoratoistopalveluille. ”Tämä pysyy huonona kokemuksena asiakkaille”, Microsoftin edustaja kommentoi muun muassa CNETille.
”Pelaajat haluavat siirtyä suoraan peliin valitusta joukosta pelejä yhdessä sovelluksessa, kuten he tekevät elokuvien ja musiikkikappaleiden kanssa, eivätkä olla pakotettuja lataamaan yli 100 sovellusta pelatakseen yksittäisiä pelejä pilvestä. Pysymme sitoutuneina pelaajien asettamiseen etusijalle kaikessa mitä teemme, ja loistavan kokemuksen tarjoaminen on tuon mission ytimessä.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kolmantena merkittävänä muutoksena Apple hienosääti nyt App Store -sääntöjään niin sanottujen Reader-sovellusten osalta, jotka voivat olla esimerkiksi erilaisia sisältöpalveluja tai muuten osia laajemmin kuin vain älypuhelimella tai tabletilla käytettävistä palveluista. Applen mukaan ilmaisten sovellusten, jotka toimivat lisäosana verkkopohjaiselle työkalulle, kuten sähköpostipalvelut ja verkkosivustojen hosting-palvelut, ei tarvitse enää tarjota sovelluksen sisäisiä ostoja, kunhan sovelluksen sisällä ei ole muitakaan ostomahdollisuuksia. Tämän muutoksen Apple teki nyt kesän Hey-sähköpostipalveluun ja WordPress-sisällönhallintajärjestelmään liittyvien, paljon kohuttujen App Store -kiistojen jälkeen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »