Älypuhelin, älylaitteet ja opiskelu eivät tunnu olevan sellainen sanayhdistelmä, jota helposti käytettäisiin yhdessä. Näissä laitteissa piilee kuitenkin paljon piilevää potentiaalia, jota voi valjastaa niin opetukseen kuin oppimiseen. Älylaitteiden on katsottu yleisesti vain vievän käyttäjänsä huomion pois olennaisesta – joka toki sekin pitää varmasti jossain määrin paikkaansa. Älylaitteet ovat joka tapauksessa tulleet jäädäkseen, joten niiden hyödyllinen käyttö voi tehdä opiskelusta huomattavasti antoisampaa. Laitteiden käyttöä on kuitenkin muistettava ohjeistaa oppilaille iän ja taitotason mukaan.
Lisäksi opetuksessa hyödynnettäviä välineitä on oltava tasapuolisesti kaikille oppijoille. Lainat saattavat myös tulla ajankohtaiseksi siinä tapauksessa, mikäli laitteiden käyttö eri kouluissa tulisi kaikille pakolliseksi.
Nimenomaan oppilaiden aikaa ja huomiota vievä älypuhelimen viihdekäyttö koulun oppitunneilla ei tietenkään ole suotavaa. Laitteiden hyötykäyttö opiskelun puitteissa pitäisi olla tarkoituksenmukaista ja on tärkeä oppia jo aikaisessa vaiheessa. Älylaitemyönteisyys on myös huomioitu uudessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Niiden kanssa työskentely on nimittäin osa tulevaisuuden taitoja. Tällaisen tieto- ja viestintäteknologian käyttö edesauttaa kyseisten taitojen oppimisessa.
Mikä älylaite ylipäätään on?
Yleisesti ottaen älylaitteilla tarkoitetaan kaiken mallisia älypuhelimia eli sellaisia puhelimia, joiden toiminnot ovat monella tapaa verrattavissa tietokoneeseen. Älypuhelimien lisäksi älylaitteita ovat tabletit, tietokoneet ja muu vastaava älytekniikka. Sellaisina voidaan pitää laitteita, jotka ovat yhteydessä käytettävän laitteen ulkopuolelle ja johon liittyy vahvasti internetin käyttäminen. Yhteystekniikkaksi luetaan myös bluetooth. Älylaitteisiin kuuluvat myös erilaiset puettavat älylaitteet, kuten aktiivisuusrannekkeet, älykellot sekä -lasit.
Pienemmille opiskelijoille älylaitteiden käyttö on apuna opetuksessa
Älylaitteiden kanssa tarvitaan siis ohjeistusta, jotta niiden käyttäminen ei mene pelkästään viihdekäytön puolelle. Toisaalta, jos pienille lapsille vain suinkin voidaan opettaa, mihin kaikkeen kiinnostavaan älyteknologiaa voi käyttää, niin laitteiden käyttökapasiteetti hyödyllisiin asioihin kasvaa merkittävästi. Pienillä lapsilla saattaa keskittyminen kuitenkin herkästi herpaantua älylaitteiden kanssa. Huomioitavaa on älylaitteiden käytöstä on se, että opetuksessa voidaan saada opiskeltavasta asiasta paljon enemmän irti, kun asiaa voidaan hahmottaa tabletin näytöltä. Tämä auttaa esimerkiksi niitä lapsia, jotka ovat visuaalisia oppijoita.
Puettavilla älylaitteilla innostetaan lapsia liikkumaan
Älylaitteet voivat toimia myös liikuntatunnilla apuna niin suunnistamisessa kuin vaikkapa reitin varmistamiseen. Niiden lisäksi joissain kouluissa on käytetty myös esimerkiksi aktiivisuusrannekkeita, jotka ovat innostaneet lapsia liikkumaan. Lapset ovat voineet kerryttää aktiivisuuttaan sekä omaan tahtiin että luokan yhteiseen pottiin. Tämä hauska tapa on vaikuttanut myönteisesti lasten liikkumiseen ja välillisesti myös oppimiskykyyn. Toimenpiteillä voidaan havahduttaa myös lapsia toteamaan omaa aktiivisuuden määräänsä.
Vanhemmille opiskelijoille älylaitteiden käyttö kuuluu osana opiskeluun
Vanhempien opiskelijoiden tapauksessa opinnoissa tukeudutaan yhä enemmän älylaitteisiin, sillä esimerkiksi osa opetuksesta saattaa olla verkossa. Etäopiskelu tuli entistä tunnetummaksi suoritusmuodoksi kuluneen kevään aikana. Vaikka se otettiin ehkä vähän vastahakoisesti käyttöön, on se tuonut mukanaan paljon helpotuksia. Etäopiskelun myötä tunnin ja luennon läsnäolon voi toteuttaa mistä päin tahansa. Osalla opiskelijoista on huomattavasti helpompaa yhdistää työ ja opinnot keskenään kun tunnille osallistuminen ei edellytä fyysistä läsnäoloa.
Suurin osa opetusalustoista on internetissä, joten niiden käyttäminen edellyttää älylaitteiden käyttöä. Alustoille palautetaan kirjallisia töitä, suoritetaan kokeita ja saadaan tietoa kurssien sisällöistä ja opetuksesta. Myös pikaviestintäsovellusten ja -ohjelmien käyttö on osa opiskelua. Tällaisissa palveluissa pidetään etätunteja, esitelmiä, palavereja ja muuta vastaavaa yhteydenpitoa.
Mihin suuntaan älylaitteet opiskelua vie?
Älykkään teknologian aikana korostetaan aiempaa enemmän ihmisten omatoimisuutta ja -aloitteisuutta, kun tehtäviä voi suorittaa huomattavasti määräaikaa aikaisemmin. Samoin tieto on tullut kaikkien saataville, joten ulkoa opettelun merkitys vähenee koko ajan, kun taas vastaavasti tiedon löytämisen ja polun merkitys vain kasvaa. Toki kaikkia toimintoja ei voi ulkoistaa, sillä edelleen kertotaulut ja sanakokeet tulee hoitaa ulkoa opettelun kautta. Nykyisin edellä mainittujen asioiden pänttäämiseen voi toki ottaa yhtä lailla älylaitteita mukaan.