Yhdysvaltojen ajama TikTok-palvelun pakkomyynti on monimutkaistumassa, kun Kiina on päättänyt ainakin jossain määrin kamppailla sitä vastaan.
Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump allekirjoitti elokuun alkupuolella presidentin asetukset, jotka kieltävät ”transaktiot” kiinalaisomisteisten TikTok- ja WeChat-sovellusten kanssa asetusten allekirjoittamisestaan 45 päivän päästä eli 20. syyskuuta alkaen. Myöhemmin Trump kirjoitti vielä toisen asetuksen, jonka mukaan kiinalaisen ByteDancen pitää myydä TikTok marraskuun puoliväliin mennessä, jotta sovellus välttyy kiellolta.
Takarajaksi, johon mennessä nykyisin kiinalaisen ByteDancen omistaman TikTokin myynnistä pitää sopia ja ilmoittaa, on lisäksi aiemmin linjattu sekä Trumpin että kaupasta neuvottelevan Microsoftin taholta 15. syyskuuta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nyt Kiina on kuitenkin asettanut erillisen vientiluvan vaativien teknologioiden listalleen ”data-analyysiin perustuvan teknologian, jota käytetään personoitujen suositusten tarjoamiseen”. Tämän on arvioitu käsittävän TikTokin toiminnan keskiössä olevan sisällön suosittelualgoritmin. Asiasta on kertonut Wall Street Journal.
Lauantaina Kiinan valtion omistama Xinhua-uutistoimisto julkaisi myös artikkelin, jossa haastateltu asiantuntija vihjasi, että kiinalaisen ByteDancen tulee ”vakavasti ja varovaisuudella” harkita, pitäisikö neuvottelut TikTokin myynnistä keskeyttää uuden säännön takia.
Lisäksi valtion omistama sanomalehti Global Times siteerasi myös artikkelissaan asiantuntijoita, joiden mukaan uudet rajoitukset voivat ”estää TikTokissa käytettyjä ydinalgoritmeja päätymästä yhdysvaltalaisten yhtiöiden käsiin”.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiina ei siis näytä olevan antamassa kaupan tapahtua tuosta vaan Yhdysvaltojen vaatimusten mukaisesti.
TikTokin ostosta neuvottelevat johtavina ostajaehdokkaina Microsoft sekä Oracle. Molempien rinnalla mukana voi olla kumppaneita, esimerkiksi viime viikolla raportoitiin maailman suurimman vähittäiskauppiaan, Walmartin, liittyneen Microsoftin kumppaniksi TikTok-kaupoissa.
Osapuolten on kerrottu neuvottelevan TikTokin toiminnan myynnistä Yhdysvalloissa ja lisäksi Kanadassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Kauppahinnan on arvioitu asettuvan jopa 20-30 miljardiin dollariin.
TikTok on noussut nopeasti suureen suosioon erityisesti nuorten käyttäjien keskuudessa. Palvelun sisältö koostuu lyhyistä videoista, jotka voivat olla rytmitetty musiikin tahtiin. Yhdysvalloissakin TikTokilla on yli 100 miljoonaa käyttäjää, maailmanlaajuisesti jopa 800 miljoonaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toimiaan sovellusta kohtaan Yhdysvallat on perustellut kansallisella turvallisuudella: se näkee kiinalaissovellusten kautta voivan paljastua tietoa Kiinan hallinnolle ja maata hallitsevalle kommunistiselle puolueelle. Lisäksi kiinalaissovellukset nähdään mahdollisina propagandavälineinä.
Tämän takia se haluaa, että TikTokin toiminta myydään uudelle omistajalle. Muuten Yhdysvallat on uhannut kieltää ja estää palvelun Yhdysvalloissa. Mikäli Kiina asettuu nyt kaupan osalta poikkiteloin eikä sitä hyväksy, saattaa se johtaa tilanteeseen, jossa Yhdysvaltojen tulee toteuttaa uhkauksensa kiellosta.
Euroopassa TikTokin ympärille kehkeytynyttä tilannetta on seurattu pitkälti vierestä, mutta näyttää siltä, että kiinalainen ByteDance on jatkamassa joka tapauksessa palvelun operointia jatkossa Euroopan osalta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »