Tablettilaitteiden toimitukset kasvoivat huhti-kesäkuussa yli neljänneksellä, Canalysin julkaisemista tilastoista selviää. Apple on selkeä markkinajohtaja, mutta muiden kasvu oli huomattavasti nopeampaa.
Tablettilaitteiden markkinat ovat olleet alavireiset jo pitkän aikaa, ja sama tahti näytti jatkuvan myös alkuvuodesta 2020. Vuoden toisella neljänneksellä huhti-kesäkuussa tablettitoimitukset kuitenkin piristyivät ja päätyivät huimaan 26,1 prosentin kasvuun, kun verrokkina käytetään huhti-kesäkuuta 2019. Yhteensä tabletteja myytiin huhti-kesäkuussa noin 37,5 miljoonaa kappaletta, kun viime vuonna määrä jäi 29,7 miljoonaan.
Kasvu on entistä vaikuttavampi, kun huomioidaan, että esimerkiksi vuonna 2019 koko tablettimarkkina supistui 1,5 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple on edelleen selkeä markinajohtaja 40 prosentin markkinaosuudellaan. Samsungin osuus on 17, Huawein 11,1 ja Amazonin 7,8 prosenttia. Kärkiviisikon täydentää Lenovo 6,2 prosentin osuuksineen. Loput 18,1 prosenttia koostuu pienempien valmistajien myynnistä, joka kasvoi vain 2,7 prosenttia.
Eniten toimitusmääriään kasvatti huhti-kesäkuussa Lenovo, joka toimitti 52,9 prosenttia enemmän tabletteja kuin vuotta aikaisemmin. Huawein toimitukset kasvoivat 44,5 prosenttia, Samsungin ja Amazonin puolestaan 39,2 ja 37,1 prosenttia. Applen oli tyytyminen ”vain” 19,8 prosentin kasvuun.
Koronapandemia lienee vaikuttanut myös tablettimarkkinoihin. Kun ihmiset ovat valmistautuneet etätöihin, on tarve keveille tietokoneen korvaajille kasvanut. Vertailun vuoksi läppäreiden myynti kasvoi huhti-kesäkuussa sekin 24 prosenttia, kun taas pöytäkoneiden toimitusmäärät romahtivat 26 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »