Ruotsista lähtöisin oleva musiikkipalvelu Spotify, joka viime aikoina on pyrkinyt laajentumaan panostamisellaan podcast-sisältöihin myös laajemmaksi äänisisällön palveluksi, on julkaissut huhti-kesäkuun tuloksensa.
Kuukausitasolla aktiivisten Spotify-käyttäjien määrä kasvoi nyt 5 prosentilla edellisneljänneksestä ja ylsi jo 299 miljoonaan.
Spotifyta voi käyttää joko ilmaiseksi tai maksullisella tilauksella, joka mahdollistaa kuunneltavien kappaleiden vapaan valinnan myös Spotifyn mobiilisovelluksissa, poistaa kuuntelun keskeyttävät ja muut mainokset ja tuo tuen musiikin lataamiselle kuunneltavaksi offline-tilassa sekä paremmalle äänenlaadulle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Maksavia Premium-tilaajia Spotifylla oli kesäkuussa 138 miljoonaa. Määrä kasvoi 27 prosentilla vuotta aiemmasta ja 6 prosentilla vuoden alkuneljänneksestä. 170 miljoonaa käyttäjää puolestaan kuunteli Spotifyta ilman, että he siitä maksoivat.
Spotifyn liikevaihdosta valtaosa tulee kuitenkin maksavilta tilaajilta. Yhteensä liikevaihto huhti-kesäkuulta kasvoi 1,889 miljardiin euroon eli 13 prosentilla vuodentakaisesta. Tästä Premium-tilaukset toivat 1,758 miljardia euroa 17 prosentin kasvulla samanaikaisesti, kun mainosliikevaihto laski 165 miljoonasta 148 miljoonaan euroon eli 21 prosentilla koronaviruspandemian vaikutuksista johtuen.
Spotifyn liiketulos huhti-kesäkuulta oli -167 miljoonaa. Liiketoiminta on yltänyt plussalle vasta harvoin. Spotifyn mukaan nyt huhti-kesäkuussa sen raportoimaa tulosta heikensivät 126 miljoonalla eurolla sen osakekurssin kovan nousun johdosta kasvaneet henkilöstön sosiaalikulut. Spotify joutuu pulittamaan korkeampia vero- ja muita maksuja antamistaan osakepohjaisista palkkioistaan sitä mukaa, kun osakekurssi nousee. Tätä lukuun ottamatta Spotifyn mukaan sen liiketoiminta kehittyi odotusten mukaisesti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Spotifyn keräämistä tuloista valtaosa valuu levy-yhtiöille ja muille musiikkioikeuksien omistajille. Esimerkiksi nyt huhti-kesäkuussa Spotifyn bruttokate, eli liikevaihto vähennettynä palvelun tuottamisen suorilla kuluilla, oli 479 miljoonaa euroa eli 25,4 prosenttia liikevaihdosta. Tämä ei riittänyt kattamaan 267 miljoonan tutkimus- ja tuotekehityskuluja, 248 miljoonan myynti- ja markkinointikuluja sekä 131 miljoonan euron yleiskuluja.
Spotifyn raportoima rahoituserien ja verojen jälkeinen nettotulos huhti-kesäkuulta oli -356 miljoonaa euroa.
Vaikka tulos on tappiolla, investointien jälkeistä vapaata kassavirtaa Spotify kerrytti huhti-kesäkuussakin 27 miljoonaa euroa. Kesäkuun lopussa Spotifyn kassavarat ja lyhytaikaiset sijoitukset olivat 1,8 miljardia euroa.
Spotifyn osakekurssi on noussut tänä vuonna yhä lähemmäs 70 prosenttia, vaikka tämän päivän tulosjulkistuksen markkinat ottivatkin vastaan 4-5 prosentin laskulla. Spotifyn markkina-arvo käväisi aiemmin heinäkuussa jo yli 50 miljardissa dollarissa, noin 45 miljardissa eurossa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kuluvana neljänneksenä eli syyskuun loppuun mennessä Spotify ohjeisti käyttäjämääränsä kasvavan 312-317 miljoonaan, maksavien tilaajien määrän 140-144 miljonnaan ja liikevaihdon olevan 1,85-2,05 miljardia euroa heinä-syyskuussa. Liiketappiota Spotify odottaa 70-150 miljoonaa euroa.
Vuoden loppuun mennessä Spotify ohjeistaa käyttäjämääränsä puolestaan kasvavan 328-348 miljoonaan ja maksavien tilaajien määrän 146-153 miljoonaan. Loka-joulukuulta odotetaan 2,05-2,25 miljardin euron liikevaihtoa ja 45-145 miljoonan euron liiketappiota.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »