Jos Yhdysvallat ei Donald Trumpin johdolla olisi aloittanut Huawein vastaisia rajoitustoimia, olisi Huawei noussut muutostrendien jatkuessa kestävästi älypuhelinvalmistajien kärkipaikalle jo viime tai viimeistään tänä vuonna.
Trumpin hallinnon toimilla on sittemmin ollut viilentävä vaikutus Huawein kasvuun mutta yllättäen Huawei nousikin huhtikuussa hetkellisesti maailman suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi toimituksilla mitattuna, on Counterpoint Research -tutkimusyhtiö vahvistanut esimerkiksi China Daily -julkaisulle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein kärkipaikan taustalla vaikuttavat tietenkin täysin poikkeukselliset markkinaolosuhteet koronaviruspandemian takia. Koronavirus lähti leviämään Kiinasta ja sulki siellä tehtaita alkuvuodesta. Sittemmin Kiinassa tauti saatiin hallintaan, tehtaat auki ja tuotanto käyntiin mutta kevään aikana koronavirus puolestaan iski ympäri maailmaa ja vaikutti näin huomattavasti myös älypuhelinten kysyntään.
Counterpoint Researchin mukaan Huawein osuus, yhdessä sen toisen Honor-brändin kanssa, maailmanlaajuisista älypuhelintoimituksista ylsi huhtikuussa 21,4 prosenttiin, kun Samsung puolestaan jäi 19,1 prosenttiin.
Älypuhelinmyynti Huawein kotimarkkinoilla Kiinassa ehti jo virkistyä alkuvuoden vaikeuksien jälkeen, mikä osaltaan tuki Huaweita suhteellisesti Samsungia parempaan suoritukseen huhtikuussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huhtikuussa Samsung myynti ja toimitukset puolestaan kärsivät monilla sille vahvemmilla markkina-alueilla, kuten Intiassa, Yhdysvalloissa, Latinalaisessa Amerikassa sekä Euroopan osissa, muun muassa liikkumisrajoituksista ja muuten hankalasta tilanteesta johtuen.
Samsungin odotetaan vuoden edetessä jälleen ottavan paikkansa takaisin älypuhelinvalmistajista suurimpana.
Huawein myynti jatkunee yhä vahvana sen kotimarkkinoilla Kiinassa, jossa Yhdysvaltojen rajoituksilla kuten Google-palvelujen esiasentamisen estymisellä, ei ole samanlaista vaikutusta kuin kansainvälisillä markkinoilla. Sen sijaan esimerkiksi Euroopassa Huaweilla on enemmän haasteita: alkuvuonna tammi-maaliskuussa Counterpointin mukaan Huawein markkinaosuus Euroopassa laski vuotta aiemmasta 23 prosentista 16 prosenttiin. Markkinaosuuksia on voittanut ennen kaikkea Suomessakin aggressiivisesti panostuksiaan kasvattanut Xiaomi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »