Koronavirustilanne vaikutti jo tammi-maaliskuun loppupuolella merkittävästi älypuhelinmyyntiin Euroopassa. Tutkimusyhtiö Counterpoint Researchin mukaan Euroopan älypuhelinmarkkina pieneni myynniltään 7 prosentilla alkuvuonna vuotta aiempaan verrattuna.
Alkuvuonna enemmän kärsi Länsi-Eurooppa (-9 %) kuin Itä-Eurooppa (-5 %). Esimerkiksi Italiassa älypuhelinmyynti romahti Counterpointin mukaan 21 prosenttia. Italiaan koronavirusepidemia iski ensimmäisten joukossa Euroopassa ja pahimmalla tavalla. Muun muassa laajat rajoitustoimet leikkasivatkin selvästi myyntiä maaliskuussa esimerkiksi kauppojen pitäessä ovensa kiinni.
Eri valmistajien markkinaosuuksissa Euroopassa nähtiin suuri muutos, kun Huawei menetti markkinaosuuttaan rankasti. Counterpointin mukaan markkinaosuus romahti vuotta aiemmasta 23 prosentista 16 prosenttiin älypuhelinten myyntimäärän laskettua 43 prosentilla. Tämän taustalla on Yhdysvaltojen rajoituksista juontuva Google-palvelujen esiasentumisen estyminen uusiin markkinoille tuleviin laitemalleihin. Pikku hiljaa Huawei on alkanut tuoda myyntiin uusia malleja ilman Google-palveluja, eikä niiden myynti ole yltänyt edeltäjiensä tasolle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös markkinajohtaja Samsungin osuus painui hieman, 31 prosentista 29 prosenttiin. Apple puolestaan piti myyntinsä ja asemansa varsin vakaana, ja markkinaosuus nousi 21 prosentista 22 prosenttiin huolimatta hienoisista toimitusvaikeuksista.
Suuri voittaja Euroopan älypuhelinmarkkinoilla alkuvuonna oli Xiaomi. Counterpointin mukaan se nappasi 145 prosentin myynnin kasvulla alkuvuonna jo 11 prosentin osuuden Euroopan älypuhelinmarkkinoista.
Xiaomi on laajentunut Euroopassa vauhdilla viimeisten 2,5 vuoden aikana. Myös Suomen markkinoihin Xioami on lisännyt panostuksiaan aivan viime aikoina. Sen uudet huippupuhelimet Mi 10 ja Mi 10 Pro ovat Suomessa nyt saatavilla sekä DNA:n että Elisan valikoimissa, minkä lisäksi Xiaomia myy muun muassa Verkkokauppa.com.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös toinen kiinalaisvalmistaja Oppo, joka myös on Euroopassa ja erityisesti Suomessa tunnetumman OnePlussan eräänlainen ”emoyhtiö” osana lisäksi Realmen ja Vivon sisältävää BBK-ryhmää, on kasvattanut panostuksiaan Euroopan markkinoihin. Tämä on näkynyt myös myynnin 145 prosentin kasvussa ja markkinaosuuden nousussa 1 prosentista 3 prosenttiin.
HMD Global Nokia-älypuhelimillaan on aiemmin mahtunut TOP5-valmistajien joukkoon Euroopan markkinaosuuksissa mutta Oppon vahvan nousun myötä näin ei enää ole.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »